Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Försök med yta för vänstersvängande cyklister


2017-05-11

Så funkar det:<br /><ol><li>Vid rött ljus väntar man som vanligt. Vid grönt ljus cyklar man rakt fram och något till höger för att stanna i den speciellt markerade väntytan som finns framför övergångsstället.</li><li>I väntytan inväntar man grönt ljus. Nya trafiksignaler finns i korsningen för att göra det tydligt när det blir grönt.</li><li>Vid grönt ljus cyklar man rakt fram och kan på så vis svänga vänster genom korsningen åt alla fyra håll på ett tryggare och enklare sätt.</li></ol>
Bild:Stockholms stad
Så funkar det:
  1. Vid rött ljus väntar man som vanligt. Vid grönt ljus cyklar man rakt fram och något till höger för att stanna i den speciellt markerade väntytan som finns framför övergångsstället.
  2. I väntytan inväntar man grönt ljus. Nya trafiksignaler finns i korsningen för att göra det tydligt när det blir grönt.
  3. Vid grönt ljus cyklar man rakt fram och kan på så vis svänga vänster genom korsningen åt alla fyra håll på ett tryggare och enklare sätt.


Så här ser det ut på en karta över korsningen. Samma typ av vänstersväng går att göra i alla fyra riktningar.
Bild:Stockholms stad

Så här ser det ut på en karta över korsningen. Samma typ av vänstersväng går att göra i alla fyra riktningar.



Stockholms stad gör stora satsningar på att göra det enklare och tryggare att cykla i Stockholm. Därför görs nu ett försök med tydliga väntytor för vänstersvängande cyklister i korsningen Kungsgatan/Sveavägen.

Försöket innebär att ett särskilt utrymme skapas för cyklister som vill svänga vänster i korsningen genom den så kallade stora svängen.

- I korsningen är det idag förbjudet att göra vänstersväng i två riktningar. I de riktningar det är tillåtet måste cyklister korsa flera körfält och vänta in bilar som kör rakt fram. Vi vill se om det är möjligt att göra det enklare och tryggare för cyklister att svänga i den här typen av korsningar, säger Catarina Nilsson, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad.

Nya trafiksignaler för cyklisterna är utplacerade i korsningen och väntytor är målade. Försöket pågår från maj till oktober och kommer under tiden att utvärderas. Försöket påverkar inte framkomligheten för andra trafikslag i korsningen.

Just denna korsning passar bra för försöket.

- Lösningen är mest relevant i stora korsningar med flera körfält och med mycket trafik, och där det även är förbjuden vänstersväng. Inga större ombyggnader krävs heller för försöket. Både Kungsgatan och Sveavägen är dessutom i cykelplanen utpekade pendlingsstråk, säger Catarina Nilsson.

Läs mer om försöket på stockholm.se/yta-for-vanstersvang

För mer information om stadens alla pågående och planerade cykelprojekt, se http://bygg.stockholm.se/Hallbar-stad/Cykelprojekt/

Källa: Stockholms stad


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer
Roch-services


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
Ulefos
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
Zinga
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
DLMASKIN550
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer

Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se