Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Målkonflikter försvårar miljöanpassning av vägtrafiken


2017-06-22

Medan Trafikverkets prognoser utgår från att trafiken kommer att fortsätta öka och framförallt fokuserar på god framkomlighet, så utgår kommunernas planering från lokala mål om att bromsa, stabilisera eller minska trafikarbetet.
Bild:Schiffer, Eltis
Medan Trafikverkets prognoser utgår från att trafiken kommer att fortsätta öka och framförallt fokuserar på god framkomlighet, så utgår kommunernas planering från lokala mål om att bromsa, stabilisera eller minska trafikarbetet.

Den nationella väg- och infrastrukturplaneringen hamnar ofta på kollisionskurs med kommunernas lokala planer och miljömål. Det visar en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet och Trivector Traffic har gjort som ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverket. Detta leder till svårigheter att komma överens om gemensamma åtgärder för att minska utsläppen från vägtrafiken.

– Trafikverkets sätt att planera där trafikprognoser är centrala innebär också att bostadbyggande i kommunernaförsvåras, vilket går emot de direktiv som regeringen lämnat till Trafikverket under våren, säger Anders Roth, mobilitetsansvarig på IVL Svenska Miljöinstitutet.

I studien intervjuades ett femtiotal representanter som arbetar med planering av vägar, stadsutveckling eller bebyggelse för kommuner och Trafikverket. De berättar att det ofta förekommer konflikter mellan Trafikverkets och kommunernas infrastrukturplanering.

Medan Trafikverkets prognoser utgår från att trafiken kommer att fortsätta öka och framförallt fokuserar på god framkomlighet, så utgår kommunernas planering från lokala mål om att bromsa, stabilisera eller minska trafikarbetet av miljöskäl, eller för att underlätta förtätning och ny bebyggelse. Det kan handla om att Trafikverket fokuserar på framkomlighet för bil, medan kommunen vill satsa på stadsgator. Trafikverket lyfter fram att kommunerna behöver bli bättre att följa sina egna mål och som exempel inte bara förtäta i central stadsdelar samtidigt som bildrivande externa köpcentra byggs eller utökas.

– Regeringen behöver ge Trafikverket nya och tydliga direktiv, till exempel att infrastrukturplaneringen tillsammans med kommuner ska utgå från gemensamma trafikmål som är förenliga med den klimatlag som riksdagen antog förra veckan och som innebär att vägtrafikens utsläpp av klimatgaser ska minska med 70 procent fram till 2030, säger Christer Ljungberg, vd på Trivector Traffic.

En tänkbar väg för större samsyn som lyfts fram i rapporten är att upprätta så kallade stadstrafikmål med en gemensam målbild om att exempelvis frysa eller minska biltrafiken. Lagstiftningen skulle också kunna förtydligas så att Trafikverket får möjlighet att ta ansvar för åtgärder som minskar efterfrågan på vägtrafik. En ytterligare åtgärd är att utveckla samverkan mellan Trafikverket och kommunerna genom att arbeta med gemensamma avsiktsförklaringar och åtgärdsvalsstudier.

Källa: Trivector


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
Roch-services
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Ulefos
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Zinga


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se