Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

NCC:s återvunna asfalt lika het nu som för 45 år sedan


2017-06-22

NCC:s Repavingmetod - återvinna asfalt direkt på vägen
Bild:Alexander von Sydow

NCC:s Repavingmetod - återvinna asfalt direkt på vägen



NCC:s unika metod att återvinna asfalt direkt på vägen, Repaving, togs till Sverige på 70-talet då ökade oljepriser ledde till ett behov av billigare upprustningsmetoder. Än idag, cirka 45 år senare, är detta fortfarande det mest miljövänliga sättet att rusta upp asfalterade vägar.

– Upprustning och omläggning av asfalterade vägar är ett ständigt återkommande behov överallt i landet. Med Repavingmetoden minskar vi både åtgången av sten och bindemedel och minskar transporterna vid omläggning vilket oftast blir en mer miljövänlig och ekonomisk hållbar metod än att enbart lägga helt ny asfalt, säger Kenneth Eriksson, Trafikverket i Örebro län.

Metoden att återvinna direkt på vägen har NCC arbetat med sedan i början av 70-talet, då oljekrisen gjorde att kostnaderna för asfalten rusade i höjden. Metoden hämtades då av NCC till Sverige och Europa från USA med syfte att hitta ett billigare sätt att underhålla asfalterade vägar som fått trafikfarliga spår.

Tekniken går ut på att först värma upp vägytan med hjälp av högeffektiva gasolbrännare och göra den bearbetningsbar. Den befintliga asfalten omfördelas till en jämn yta så att spåren försvinner innan man lägger på den nya massan på ett avjämnat och varmt underlag. Detta ger bättre förutsättningar för god packning även vid tunna beläggningar. Genom maskinens konstruktion sker en viss återblandning av den tillförda massan, vilket minskar separationsrisken och ger ett asfaltslager med hög kvalitet.

– Vi måste värna om våra naturtillgångar och arbeta mer med återvinning i hela samhället. Vi har därför investerat i en helt ny Repavingmaskin från samma amerikanska företag som vi köpte utrustning från på 70-talet och investeringen är viktig för att vi även i framtiden ska ligga i absolut framkant vad gäller den gröna asfaltsnäringen, säger Lars Halldin, ansvarig för Repaving inom NCC Industry.

Då den befintliga massan återvinns, minskar behovet av nytillverkad massa med 50 procent vilket minimerar transporterna och sparar naturens resurser. Det blir även en betydande minskad åtgång av det oljebaserade bindemedlet bitumen.

– När vi började arbeta med Repaving på 70-talet var miljön inte i fokus, utan då var det främst en kostnadsfråga. Men tack vare ständiga förbättringar av både arbetssätt och nya maskiner gör att NCC efter 45 år fortfarande är unika och kan erbjuda det mest miljö- och kostnadseffektiva sättet att underhålla asfalterade vägar, säger Lars Halldin.



Källa: NCC

Tipsa en vn Skriv ut





Peab Asfalt återanvänder asfalten utanför Arvidsjaur

Peab Asfalt har vunnit kontrakt som omfattar beläggning och förstärkningslager...

Läs mer
Roch-services
<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer
Zugol 550


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
Zinga
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer

Svevia tryggar broarna i Östergötland



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se