Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge


2018-06-07

Bild: Copyright Alstom / TOMA – C.Sasso

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten, om att utrusta hela den norska järnvägsflottan med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år. Installationen av utrustningen ombord på fordonen kommer att vara klar år 2026.


Som en del av Norges nationella införande av ERTMS-systemet (European Rail Traffic Management System) kommer den nya fordonsmonterade utrustningen att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och tillförlitligt, vilket minskar förseningarna för passagerare och gods samtidigt som högsta möjliga säkerhetsnivå garanteras.

Det tilldelade kontraktet, som består av ett ramavtal för 14 olika fordonsägare, förhandlades fram av Bane NOR på uppdrag av de deltagande fordonsägarna, och gäller serieinstallationen av ombordlösningen på 467 tåg av 55 olika typer.

– Vi är mycket glada över att ha fått detta kontrakt. Alstom kommer att leverera tillförlitlig och hållbar ombordutrustning för ett signalsystem som ger Norge ett punktligt, säkert och modernt järnvägssystem med ökad kapacitet. Vår lösning kommer att ta tillvara på de fördelar som den norska regeringens investeringsprogram ger passagerare, lokala intressenter och alla de samhällen som järnvägen ansluter till, säger Rob Whyte, VD för Alstom i Norden.

– Tilldelning av kontrakten för ombordutrustning på tågen är ett betydande och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar. Vi tror starkt på Alstoms förmåga att utveckla lösningar till fördel för järnvägen, tågföretagen och resenärerna, säger Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalization and technology, Bane NOR.

Lösningen som erbjuds är baserad på Alstoms ERTMS Atlas-serie och har ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer som är utrustade med ATC-2-systemet, samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med ERTMS nivå 2. Konstruktionen och programvaran minimerar utrustningen för det dubbla systemet genom att de delar vissa komponenter ombord, till exempel balis-antenner och dator. Seriemonteringen i tåg ska inledas 2021, och man planerar att de första tågen börjar köra på norska linjer år 2022. Samtliga tåg i Norge ska vara klara före september 2026.

Konstruktionsarbetet kommer att ledas av Alstoms kunskapscentrum för ERTMS i Charleroi, Belgien, i nära samarbete med projektkontoret i Oslo, Norge, och utvecklingscentret för hårdvara i Villeurbanne, Frankrike.

Alstoms Atlas är världsledande inom fordonsmonterad ERTMS-utrustning och står för 70 procent av alla fordonsbaserade system i drift på ERTMS-nivå 2. Hitintills har tåg utrustade med Atlas kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive Deutsche Bahns ICE3-flotta i Tyskland som nyligen utrustats med systemet.



Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se