Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Höga hastigheter på Øresundsbron skapar oro


2018-10-23

Det körs i extremt höga hastigheter på Öresundsförbindelsen. Det visar nya mätningar från Köpenhamnspolisen, som har uppmätt hastigheter upp till 209 km/h på sträckan. Øresundsbron och danska Rådet for Sikker Trafik föreslår att man inför sträckkontroll för att förebygga allvarliga trafikolyckor.

Många bilförare har lite för lätt att trycka på gasen när de kör över Öresundsförbindelsen på väg till Sverige eller Danmark. Det visar nya siffror från Köpenhamnspolisen, som har mätt extremt höga hastigheter på Öresundsförbindelsen.

Under perioden 10 juli - 18 september har polisen registrerat 11.000 hastighetsöverträdelser, där trafikanter kört över 125 km/h på sträckan. De flesta överträdelserna skedde på Peberholm, där man får köra 110 km/h, men några överträdelser skedde även i tunneln, där hastighetsgränsen är 90 km/h. Den högsta uppmätta hastigheten på Peberholm var 209 km/h och 203 km/h i tunneln.

– Vi gör mycket för att det ska vara säkert att köra över bron, men vi upplever tyvärr att vissa förare inte respekterar hastighetsgränsen på förbindelsen och det skapar farliga situationer, både för dem själva och andra. Vi har haft flera olyckor till följd av för höga hastigheter och från undersökningar vet vi att många av våra pendlare är oroliga för förare som susar förbi utan att ta hänsyn till andra trafikanter, säger Ulla V. Eilersen, säkerhetschef vid Øresundsbro Konsortiet.

Om en olycka inträffar i tunneln kan det vara farligare än vid olyckor på en öppen väg. Fordon kan riskera att köra in i tunnelväggarna eller i andra fordon, och i värsta fall kan brand utvecklas, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser i en tunnel. Dessutom är tillgängligheten för räddningsfordon svårare på hela Öresundsförbindelsen jämfört med en olycka som sker på en öppen landsväg.

Polisen är orolig

Vid Köpenhamnspolisen finns en oro för att så många trafikanter väljer att köra i mycket höga hastigheter på sträckan. Polisen har vid upprepade tillfällen genomfört hastighetskontroller, bland annat i Öresundstunneln, men på grund av de trånga utrymmena begränsas kontrollerna till några få platser i den fyra kilometer långa tunneln.

– De många mätningarna utförs främst på Peberholm, där hastighetsgränsen är 110 km/h. Men hastighetsmätningar har också genomförts i tunneln, där vi har uppmätt hastigheter upp till 203 km/h. Vissa bilister kör som om de var på en racingbana, utan hänsyn till den övriga trafiken. De bryr sig uppenbarligen inte om den risk som deras höga hastighet medför för dem själva och andra, säger Steen Søder, polisinspektör vid Köpenhamnspolisens trafikavdelning.

Sträckkontroll kan lösa problem

Øresundsbron har genom åren fått många förfrågningar från pendlare som önskar effektivare fartkontroller i tunneln och på bron, eftersom det skapar osäkerhet när vissa förare kör i mycket höga hastigheter. För att lösa problemet effektivt föreslår nu Øresundsbron och Rådet for Sikker Trafik gemensamt, att på försök införa sträckkontroll på Öresundsförbindelsen.

Vid sträckkontroll skannas nummerplåtarna, först när man kör in på sträckan och sedan igen när man kör ut, och därefter beräknas medelhastigheten. Det innebär att man inte kan köra i mycket hög hastighet för att sedan sakta ner strax före en hastighetskontroll och sedan accelerera igen.

– Sträckkontroll tillämpas bland annat i Norge, Österrike, Italien, England och Nederländerna, där man framgångsrikt använt den på motorvägar för att få fler att respektera hastighetsgränsen. Det är en lösning som skulle vara optimal på Öresundsförbindelsen, eftersom kontrollen innebär konsekvenser för alla förare som kör med extremt höga och farliga hastigheter, säger Mogens Kjærgaard Møller, VD för Rådet for Sikker Trafik.

Øresundsbron har under flera år sökt tillstånd att införa sträckkontroll i Öresundstunneln men har ännu inte fått det.

Fakta - om polisens hastighetsmätning på Öresundsförbindelsen:
Från 10 juli till 18 september har Köpenhamnspolisen mätt hastigheten på 201.000 fordon på Öresundsförbindelsen. Av dessa körde 11.000 trafikanter över 125 km/h.

Mätningarna har gjorts både mot Sverige och mot Danmark. Den högsta uppmätta hastigheten i Öresundstunneln var 203 km/h, och den högsta hastigheten på Peberholm (sträckan mellan tunneln och högbron) var 209 km/h. I Öresundstunneln är hastighetsgränsen 90 km/h och på resten av Öresundsförbindelsen är hastighetsgränsen 110 km/h.

Fakta om sträckkontroll:
Sträckkontroll fungerar genom att en vägsträcka utrustas med fotografisk nummerplåtsregistrering, som är monterad i portaler i båda ändarna av sträckan. På så sätt beräknas genomsnittshastigheten och därmed kan trafikanterna inte lura systemet genom att sakta ner innan en hastighetsreglering och därefter hastigt accelerera.

En studie från Aalborg Universitet visar att sträckkontroll är effektivare än fartkameror och kontrollerna har minskat hastigheten och antalet allvarliga olyckor i Nederländerna, Österrike, Italien, England och Norge.

Goda råd: Detta skall du göra om du är med i en trafikolycka i Öresundstunneln:
https://www.oresundsbron.com/sv/node/6745



Källa: Øresundsbron 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
Roch-services
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Ulefos
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Zinga


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se