Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Ny bro över Makurungwefloden ger en säkrare vardag


2019-10-10

Broprojekt i Rwanda.
Bild: Ramboll
Broprojekt i Rwanda.

Morning brief
Bild: Ramboll
Morning brief

– Otroligt givande. Så beskriver Gustav Good, brokonsult på Ramboll, arbetet med att uppföra en bro över den översvämningsdrabbade Makurungwefloden i Rwanda. Det tog två veckor för fem Rambollmedarbetare att resa bron tillsammans med lokalbefolkningen och en biståndsorganisation.

Projektet är en del av biståndsorganisationen Bridges to Prosperitys satsning på nya broar runt om i Rwanda. Under en femårsperiod byggs totalt 355 broar. För invånarna i Gashyushya i västra Rwanda innebär den nya bron säker passage över floden för att ta sig till skolan, sjukhuset, kyrkan och marknaden.  

– Behovet blev väldigt konkret när vi besökte en skola i området och rektorn berättade att det fanns perioder då barn inte dök upp eftersom de inte kunde ta sig över floden och för dem blir det naturligtvis en omedelbar förändring. På sikt är förhoppningen att bättre infrastruktur ska leda till förbättrad ekonomi för invånarna i Rwanda som idag är mycket fattiga, säger Gustav Good.

Gashyushya ligger på 1 600 meters höjd och det var mycket varmt.

– Inledningsvis var det mycket kroppsarbete med tunga lyft för att få grundkomponenterna på plats, då var 25 personer från byarna runt omkring med och hjälpte till. Tolv av dem var kvar under hela byggperioden och bildar en kärntrupp som ska ta ansvar för brounderhåll i framtiden, säger Gustav Good.

Lokalbefolkningen pratar kinyarwanda. Tre personer kunde tolka till engelska, men eftersom de inte alltid var på plats fick man ofta kommunicera på andra sätt. Arbetet följde tidsplanen och Gustav låter nästan förvånad när han berättar hur smidigt det fortlöpte. Men uppstod inga tekniska utmaningar som fick lösas på plats?

– Jo, men inga vi inte kunde arbeta oss runt. Eftersom Rwanda har höga importtullar köptes allt material till bron in lokalt. Det mesta var bra men plankorna hade nog inte varit torra vid uppsågning så de var som bananer. Vi fick helt enkelt para och matcha plank när vi lade däcket. Dessutom visade sig broräcket av gallernät ha vassa kanter efter kapning så för att ingen ska riskera att skära sig böjde vi till alla ändar manuellt med tång längs med hela bron.


Rambollteamet utbildade också de personer som ska ansvara för det framtida brounderhållet i säkerhet och elverktygsanvändning. För den som inte är van att använda elektrisk utrustning är det inte självklart var knappar sitter eller att man ska låta verktyget göra jobbet och inte pressa på.

–  De var ovana men tog åt sig den nya kunskapen och omsatte den direkt i praktiken. Jag blev positivt överraskad över vilken respekt alla hade för säkerhetsrutinerna. Det var bara fyraåringar som försökte knalla in på området. En i teamet som jobbar med den här typen av frågor i England tyckte att säkerhetsnivån och medvetenheten var högre i Rwanda än i Storbritannien, säger Gustav Good.

Projektet finansierades av Rambollfonden  och teamet bestod av Rambollmedarbetare från Sverige, Danmark, Finland, Indien och Storbritannien. Uppförandet av bron dokumenterades på en blogg där arbetet kan följas mer i detalj.




Källa: Ramboll


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
Roch-services
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Ulefos
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Zinga


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se