Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Stort stöd för förnybart i flyget


2019-11-22

I februari 2019 presenterades den statliga utredningen Biojet för flyget. Huvudförslaget i utredningen är en reduktionsplikt för flyget som syftar till att öka inblandningen av förnybara bränslen i flygmotorer. Remissförfarandet är nu avslutat, och utredningen får stort stöd. Hela 8 av 10 remissinstanser är positiva till de nya reglerna.

Remissperioden pågick fram till i mitten av september, där 97 remissinstanser lämnade in remissvar. Under ett seminarium i riksdagen 20 november presenterades remissinstansernas ställningstaganden, och en stor majoritet vill se en reduktionsplikt för flyget. Hela 8 av 10 remissinstanser är positiva till förslaget, medan endast ett fåtal, cirka 5 procent, är negativa.

Bland de positiva remissinstanserna återfinns tunga remissinstanser som statliga expertmyndigheterna Luftfartsverket, Naturvårdsverket, Tillväxtverket och Trafikverket. Även intresseorganisationer som Världsnaturfonden WWF, 2030-sekretariatet och Svenskt Näringsliv är positiva.

Svenska Flygbranschen, en del av Transportföretagen, ställer sig positiva och lyfter bland annat att utredningens förslag ger långsiktiga spelregler, något branschen efterfrågat länge:

– Det är viktigt att vi nu får konkreta styrmedel som leder till ett mer hållbart flyg. Biobränsle som minskar flygets klimatpåverkan är en viktig pusselbit i flygbranschens omställning för att nå klimatmålen. Därför ställer vi oss positiva till en reduktionsplikt, säger Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flyg.

Flygbolaget SAS, som har högt uppsatta klimatmål, ser införandet av en väl avvägd reduktionsplikt som en möjliggörare för att bidra till att påskynda omställningen från fossila bränslen till förnybara:

– Vi är positiva till väl avvägda ekonomiska styrmedel för att accelerera omställningen till lägre klimatpåverkan. En väl konstruerad reduktionsplikt har potential att bidra till att öka utbudet av certifierade hållbara flygbränslen, dels för att uppfylla de åtaganden som en reduktionsplikt föreskriver, dels våra egna ambitioner, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

För att möjliggöra ökad inblandning av förnybart flygbränsle krävs att produktionen av biobränsle ökar. Ett företag som satsar på att öka produktionen är drivmedelsproducenten Preem, som också är positiva till utredningsförslaget:

– Ökad efterfrågan på förnybara drivmedel är helt avgörande för en hållbar omställning av transportsektorn. En succesivt upptrappande reduktionsplikt är ett utmärkt styrmedel för oss drivmedelsproducenter. Utredningen visar tydligt hur efterfrågan kommer att se ut framöver, vilket ger oss goda möjligheter att ställa om produktionen utifrån detta, säger Sören Eriksson, affärsutvecklare och flygbränsleexpert på Preem.



Källa: Preem


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se