Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

En stark TA-organisation hjälper Peab att göra sina arbetsplatser säkrare


2021-04-13

Peabs TA organisation stöttar Peab Asfalt, Peab Anläggning och Lambertsson i olika TA frågor. På bilden från vänster: Marit Österberg, Anncatrin Elversson, Sandra Morén och Jessica Nordström.
Bild: Peab Industri
Peabs TA organisation stöttar Peab Asfalt, Peab Anläggning och Lambertsson i olika TA frågor. På bilden från vänster: Marit Österberg, Anncatrin Elversson, Sandra Morén och Jessica Nordström.

För att medarbetarna inom Peab som arbetar vid vägen skall få en så säker arbetsplats som möjligt är det viktigt att man har specialiststöd inom trafikanordningar (TA) som kan stötta organisationen med att omsätta kraven från anbudsskedet till produktionen så att man uppfyller kontraktskrav men även följer lagar och regler. Inom Peab har vi därför en egen stödjande TA-organisation vid val av och utförande av TA, men även som hjälp med att utbilda Peabs medarbetare i TA-frågor.

Sedan 2018 har Peab en egen organisation med specialister inom området Arbete på väg. Deras främsta uppgifter är att stötta Peab Asfalt, Peab Anläggning och Lambertsson TA i planering av trafik och skyddsanordningar, utföra egenkontroller samt hålla i Arbete på väg relaterade utbildningar.

För att hjälpa Peabs medarbetare att skylta på rätt sätt har TA gruppen genomfört egenkontroller av utförandet av trafik- och skyddsanordningar ute på många olika arbetsplatser runt om i Sverige. Även de kontroller som Trafikverket gör hjälper också i företagets arbete och i samband med deras kontroller har man en dialog om hur man skall göra istället.

– Målet var att alla Peabs statliga driftkontrakt skulle få minst ett besök. Det var satt som en del i att introducera förbättrad arbetsmetodik vid planering av utförandet och för att bredda gruppens nätverk, men också för att Trafikverket hade ett uttalat mål att besöka driftkontrakten en till två gånger per år. Utöver det skulle även övriga arbetsplatser få besök i form av egenkontroller och förbättringsförslag. Ett mål jag tycker vi uppnått säger Anncatrin Elversson, TA chef, Peab Asfalt och Peab Anläggning.


För att få till ett förändringsarbete måste alla jobba tillsammans
Peab anser att för att få till ett förändringsarbete måste man jobba tillsammans, det vill säga alla företagen i branschen, med de som är ute och gör kontroller samt de som skriver regelverken.

– Det kan finnas skillnader i lagkrav och kontraktskrav, och vissa gånger är kraven som beställaren anger orimliga sett till både säkerhet och utförande. Vägarna ser inte alltid ut som exemplen i regelverken och i planeringsskedet har beställaren kanske inte varit ute och på plats och kontrollerat förutsättningarna i tillräcklig omfattning, säger Anncatrin.
– Skall vi då kunna påverka så att vi får större möjligheter att leda om trafiken eller anpassa trafikanordningarna gäller det att tidigt hitta det som inte stämmer och ställa frågor under anbudstiden så att vi kan utforma skyltningen på ett så rätt och säkert sätt för alla involverade, fortsätter Anncatrin.

– De brister som Trafikverket upptäcker vid sina kontroller och som är kritiska för säkerheten och återkommande oavsett arbetstyp och entreprenör måste sammanställas och kommuniceras i större utsträckning till till exempel utbildarna och branschen.


Beställarna behöver planera för framtida underhåll vid ny- och ombyggnad av vägar
Ett av de största problemen idag på de högtrafikerade vägarna, är att entreprenörerna inte får plats med tillräckliga varnings- och skyddsfordon eller har möjlighet att leda om trafiken i den utsträckning som skulle behövts med hänsyn till säkerhet. På många vägar som idag har körfält och vägren, bygger man nu om vägrenen till ett extra körfält eller busskörfält och man monterar upp räcken och vajer. Det kan försvåra framtida vägunderhåll.

– Vi önskar att när man nu bygger om vägen, även borde tala om på vilket sätt man har tänkt sig att framtida underhåll ska kunna utföras av de som jobbar på vägen men även planera så att man skall kunna göra det säkert. Detta kan innebära att man till exempel har färdiga TA-lösningar och omledningsalternativ vid reparation av vägutrustning eller beläggningsarbeten, att man anordnar platser med digitala skyltar som kan användas så att man slipper ställa ut lösa vägmärken på vägbanor. Det görs inte idag. Här behövs det en förändring, avslutar Anncatrin.


Källa: Peab Industri


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se