Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar


2023-05-16

<span>Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.</span>
Bild:Markus Marcetic.
Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket lägga ut cirka 4 miljoner kvadratmeter tankbeläggning längs vägarna i Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands-, Dalarnas-, Jönköpings- och Gotlands län. Kontrakten har ett sammanlagt värde på cirka 130 miljoner kronor.

Tankbeläggning är en beläggningstyp som lämpar sig på vägar som belastas av upp till 3 000 fordon per dygn, vilket motsvarar ungefär 85 procent av hela Sveriges vägnät.

– En stor fördel med tankbeläggning är att den ur ett energiperspektiv är betydligt mer effektiv än traditionell asfalt där både bindemedel och sten måste hettas upp. Det blir också mindre miljöbelastande transporter eftersom det finns betydligt fler grustäkter än asfaltverk i Sverige säger John Larsson, Svevia.

Tankbeläggning kan utföras på olika sätt men den huvudsakliga principen är att bindemedel (bitumen) och stenmaterial blandas på plats, på vägen. Den kan användas för att justera ojämnheter, för att lägga en ny slityta på vägen eller för att lägga på en helt ny beläggning på en grusväg.

Två arbetslag från Svevia, med sju personer i varje lag kommer under säsongen att resa landet runt.

– Arbetet startade under april månad och kommer att pågå fram till oktober-november lite beroende på när kylan kommer. Kontrakten omfattar cirka 4 miljoner kvadratmeter – om man räknar med att vägarna i snitt är fem meter breda så blir det ungefär 80 mil ny tankbeläggning på en säsong.

Metoden kritiseras ibland för att det ligger löst grus på vägbanan eller för att vägen vid höga temperaturer ibland kan blöda kladdigt bindemedel. En kritik som på många sätt är helt oförtjänt, enligt John Larsson.

– En vecka efter vi lagt på en ny tankbeläggningsyta kommer vi och sopar bort löst grus. Så med en veckas tålamod får trafikanterna en ny hållbar yta som lagts på snabbare, billigare och mer miljöanpassat än vanlig asfalt. Att vägbanan blöder händer väldigt sällan med tanke på hur otroligt många mil som läggs i Sverige varje år. Trafikanter som följer de hastighetsanpassningar som vi gör i samband med utläggningen kommer inte att uppleva några problem. Ett extra stort tack till de som visar uppmärksamhet och hänsyn när de passerar oss som arbetar på vägen, avslutar John Larsson.


Källa: Svevia 


Tipsa en vn Skriv ut





Peab Asfalt återanvänder asfalten utanför Arvidsjaur

Peab Asfalt har vunnit kontrakt som omfattar beläggning och förstärkningslager...

Läs mer
Roch-services
<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer
Ulefos


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
Zinga
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer

Svevia tryggar broarna i Östergötland



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se