Facebook


Instagram

ABB tar hem stororder på kraft- och framdrivningssystem för fem fartyg från Fincantieri


2020-11-18

Bild: ABB

ABB tar hem en order värd cirka 150 miljoner dollar för att leverera ett heltäckande utbud av tekniker för att driva nästa generations kryssningsfartyg som byggs av den italienska skeppsbyggaren Fincantieri.

ABB stärker sin position som prioriterad leverantör inom kryssningssegmentet och ska utrusta fem nybyggda fartyg med Azipod elektrisk framdrivning, som har en beprövad förmåga att avsevärt minska bränsleförbrukningen ombord.

Varje fartyg kommer att drivas av dubbla Azipod-enheter, vilket ger en total beställd framdrivningskapacitet för de fem nya fartygen på 178 MW (238 700 hästkrafter). Ordern inkluderar de största och mest kraftfulla Azipod-framdrivningsenheterna som någonsin installerats på Fincantieri med en effekt på vardera 20 MW. Fartygen ska tas i drift 2023–2026.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Fincantieri kring dessa förstklassiga fartyg och låta dem sätta kurs mot miljömedvetna kryssningar. Dagens passagerare förväntar sig hållbara resor och vi är glada att kunna bistå Fincantieris miljömål med vår teknik som står för oöverträffad innovation och effektivitet, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

– Vårt samarbete med ABB spänner över flera decennier – den första Azipod®framdrivningsenheten installerades hos Fincantieri redan i slutet av 1990-talet. Nu tar vi ytterligare steg i vår satsning på miljövänlig sjöfart och vi är glada att än en gång få arbeta tillsammans med en betrodd partner vars lösningar över åren har levererat överlägsenprestanda, tillförlitlighet, säkerhet och hållbarhetsvinster för kryssningssegmentet”, säger Luigi Matarazzo, General Manager Merchant Ships Division, Fincantieri.

Med den eldrivna motorn placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsidakan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten hos fartyget. Man kan därmed minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

Idag förlitar sig över 100 kryssningsfartyg på Azipod-tekniken som har blivit branschstandard i kryssningssegmentet. Sedan lanseringen för tre decennier sedan har Azipod-framdrivningsteknik sparat totalt över 900 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod-framdrivningsenheter finns från 1 till 22 MW effekt och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.

Varje fartyg förses också med ABB:s integrerade elektriska kraftkoncept som innefattar generatorer, drivsystem, huvudelcentraler, framdrivningssystem, transformatorer och ett fjärrkontrollsystem för manövrering av Azipod-enheterna från bryggan. Genom att kombinera Azipod-framdrivningssystem med det elektriska kraftkonceptet går det att konfigurera all relevant utrustning för optimerade prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och hållbar drift.

I linje med ABB Marine & Ports strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att dra nytta av ABB Ability Collaborative Operations infrastruktur och center. Collaborative Operations använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och teknisk fjärrsupport.



Källa: ABB


Skriv ut



Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska...

Läs mer
Zugol 550


Ekobonus för sjöfarten förlängs

För att bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till sjö...

Läs mer
Zinga


Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad...

Läs mer
Vattenfall

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines Danmarkslinjer

Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines två Danmarkslinjer mellan...

Läs mer
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta...

Läs mer
Hamnen i Beirut dagar efter den stora explosionen.

ABB stöttar satsningar på återuppbyggnad av kritisk infrastruktur i Beirut

Efter den förödande explosionen i Beiruts hamn i Libanon i augusti 2020, då må...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se