Facebook


Instagram

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg


2025-05-16

Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  
Bild:MSC.
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts. 
 


Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods – även om de överskrider containrarnas måttbegränsningar. Det sker i växande utsträckning på de största containerfartygen som går i veckotrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien varje vecka.


– Vi ser ett växande intresse för möjligheten och det är glädjande att se att vår kundbas breddas och ser potentialen i vårt linjenätverk. På våra veckovisa seglingar med konkurrenskraftiga transittider så visar vi att lastning och lossning av en mängd olika gods på containerfartyg inte bara är genomförbart – det sker redan nu, säger Marco Cicola, ansvarig för breakbulksegmentet hos rederiet MSC Sweden.

Containerfartyg erbjuder flera möjligheter för skrymmande och tungt gods. Beroende på fartyg kan godsenheterna vara upp till 40 meter långa och 12 meter breda. De största fartygen på rutten Göteborg–Asien är närmare 60 meter breda och transporterar regelbundet skrymmande gods. Kranarna på landsidan vid APM Terminals Göteborg kan hantera last upp till 100 ton.

Detta innebär att transport av stora och tunga laster, såsom transformatorer, byggutrustning och viktiga komponenter för stålindustrin, är fullt möjlig och fraktas idag regelbundet till och från Göteborgs Hamn ombord på containerfartyg.

Större möjligheter
I Göteborgs hamn finns det gott om möjligheter i de olika terminalerna i hamnen. Den vanligaste metoden är att rulla enheterna av eller på fartygen vid hamnens RO/RO-terminaler – men det är alltså inte det enda alternativet, berättar Richard Mellgren, Senior Business Development Manager vid Göteborgs Hamn:

– Att frakta styckegods på containerfartyg blir allt vanligare. För kunder som skeppar projektlaster växer möjligheterna – inte minst genom MSC:s direkttrafik till Asien. Varje projektlast är unik. Varje fall bedöms individuellt och transportlösningar skräddarsys baserat på hamnens globala nätverk för att leverera godset effektivt och säkert.

– I takt med att miljöhänsyn blir allt viktigare är MSC Sweden dessutom stolta över att kunna stödja våra kunders arbete med att minska koldioxidutsläppen genom inlandslösningar som sömlöst kopplar samman sjötrafiken med järnvägen, säger Marco Cicola.

Fakta: Projektlaster/breakbulk med MSC via Göteborgs Hamn
Avgångar: Direkttrafik till och från Asien varje vecka, med ytterligare två veckovisa feederfartygsavgångar till Antwerpen och Bremerhaven.
Direktdestinationer till/från Asien: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian.
Godsstorlek: Upp till 30 x 12 meter.
Godsvikt: Upp till 100 ton.

Både MSC och Göteborgs Hamn kommer att delta på mässan Breakbulk Europe 2025, som hålls på Rotterdam Ahoy 13–15 maj. Det som utställare i montrarna 2A20-B21, 2A21 (MSC), samt 2G55 (Göteborgs Hamn).


Källa: Göteborgs Hamn AB


Tipsa en vn Skriv ut



Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts. 
 

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods – även om de överskrider...

Läs mer
Zinga
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Ulefos


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Vattenfall
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Zugol 550
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se