Facebook


Instagram

AI ska minska utsläppen från Polenfärjan


2021-09-15

Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.
Bild: Stena Line
Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från Polenfärjan Stena Nordica. Fartyget är det åttonde i Stena Lines flotta som utrustas med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stödjer kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Lines AI-assistent Stena Fuel Pilot är utvecklat i nära samarbete mellan rederiets teknikavdelning och kaptener ombord på fartygen. Verktyget kombinerar artificiell intelligens med nautisk kompetens och data från en lång rad källor såsom vågor, strömmar, vind, djup, fartygets specifikationer och tidtabellen. Resultatet är ett stöd till kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Vi arbetar parallellt med att minska bränsleförbrukningen från våra befintliga fartyg och samtidigt utveckla morgondagens teknik, fartyg och bränslen. Detta är ett lysande exempel på hur vi kombinerar modern AI-teknik med den stora nautiska kompetens våra sjöbefäl besitter för att tillsammans minska vår miljöpåverkan, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line. 

Stena Nordica som dagligen trafikerar mellan Karlskrona i Sverige och Gdynia i Polen blev i augusti det åttonde fartyget i Stena Lines flotta som utrustas med Stena Fuel Pilot. Sedan tidigare har bland annat färjorna Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar Trelleborg och Rostock i Tyskland samt Stena Flavia som trafikerar mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland utrustats med AI-assistenten.


Källa: Stena Line


Skriv ut



Kryssningsfartyget M/S Bolette.
Kryssningsfartyget M/S Bolette.

Nytt kryssningsfartyg i Trelleborgs Hamn den 18 september

Lördag den 18 september lägger kryssningsfartyget M/S Bolette till i Trelleborgs Hamn för första gången. Kryssningsbranschen har haft en utmanande period under...

Läs mer
Zinga
APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.

Så ska svenska hamnar klara den nya logistikvärlden

Hamnar med stor flexibilitet, balanserade flöden och fördelaktigt logistikläge...

Läs mer
Zugol 550
Orangefärgad boj på vattnet utanför Skeppsholmen.

Orangefärgade bojar på Stockholms vatten visar vrak

På Stockholms vatten syns sedan förra veckan stora orangefärgade bojar. Detta...

Läs mer
Vattenfall


WSP framtidssäkrar slussarna i Trollhätte kanal

Slussarna i Trollhätte kanal är över 100 år gamla och deras tekniska...

Läs mer
Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.

AI ska minska utsläppen från Polenfärjan

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och...

Läs mer


PONANT:s polarkryssare når Nordpolen med ABB-teknik och sätter ny standard för kryssningar

Det hybridelektriska fartyget Le Commandant Charcot blev det första fartyget av sitt slag att...

Läs mer


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se