Facebook


Instagram

Containerships satsar på LNG


2020-04-09

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Helsingborgs Hamn
Den sjunde februari var en speciel dag i Helsingborgs Hamn. Det var första gången hamnen tog emot ett LNG-fartyg och det var samtidigt fartygets, Containerships Arctics, första seglats.

Den 7 februari hade Helsingborgs Hamn besök av ett alldeles speciellt fartyg. LNG-fartyget Containerships Arctic gjorde sin jungfruresa och för att utnyttja färden optimalt lastades fartyget i Marocco med reefercontainrar fyllda med citrusfrukt som lossades i Helsingborg.

Containerships Arctic är det fjärde fartyget av sex i en helt ny serie feederfartyg med LNG-drift. Rederiet har länge hållit sig i framkant i utvecklingen av LNG som fartygsbränsle för att kunna ställa om sin flotta till ett miljövänligare alternativ. Förutom LNG har man även testat bio-bränsle som drivmedel.

– Man kan säga att vi spelar på många fronter samtidigt på hållbarhetssidan och att kunna framföra våra fartyg på ett sätt som är effektivt för både oss och miljön har absolut högsta prioritet, säger Erik Eskling Hansen, Reefer Sales Manager för Containerships.

Satsning med hög kapacitet
Satsningen på LNG är väl etablerad och utöver de sex beställda feederfartygen finns även en beställning på nio oceangående fartyg med kapacitet för hela 22 000 TEU. Totalt kommer CMA CGM att ha en LNG-flotta bestående av inte mindre än 20 fartyg innan 2022.

– Det är alltid speciellt att vara pionjär. Vi är det första containerrederi som beställt så stora containerfartyg med LNG-drift och vi har goda förhoppningar om upplägget även om det alltid finns en viss osäkerhetsfaktor när något görs för första gången. Men att inte våga prova är inget alternativ, säger Erik Eskling Hansen.

Bunkringsmöjligheter
Det finns för- och nackdelar med alla bränslen och idag är bunkringsdestinationerna förhållandevis få vilket begränsar rutterna. Det är inte heller tillåtet att operera ett LNG-fartyg under bunkring.

I dagsläget finns det ingen plan på att sätta in ett LNG-drivet fartyg på någon slinga till Helsingborg. Men utsikterna för att ta emot LNG-fartyg ökar med möjligheten att kunna bunkra LNG (både via ship-to-ship samt truck-to-ship), vilket redan går att göra i Helsingborgs Hamn.

– För oss kan det absolut bli aktuellt med ett LNG-fartyg och att bunkra på en slinga till Helsingborg. Just nu har vi inga sådana planer men det är mycket möjligt att det blir aktuellt längre fram, säger Erik.

Balt-1 short sea line
Containerships Arctic byggdes på Guangzhou Wenchong Shipyard i Kina och har en kapacitet som ligger på 1 380 TEUs. Fartyget kommer fasas in i den baltiska feedertjänsten, innan det ansluter sig till Containerships ”BALT-1 short sea line” i början av 2021. Nytillskotten innebär att Containerships kan erbjuda sina kunder en tjänst baserad på LNG i större utsträckning.



Källa: Helsingborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se