Facebook


Instagram

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro


2024-02-14

<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Bild:Finnlines
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro är därmed fullbordat. Valet av Katariina Nurmi, som representerar DB Schenker, till fartygets gudmor symboliserar Finnlines engagemang för att upprätthålla ett pålitligt och effektivt logistiknätverk som skapar en solid grund för tillväxt för bolagets fraktkunder och även gör det möjligt för Finnlines och dess samarbetspartners att växa sig starkare tillsammans.


De senaste två åren har varit starten på ett nytt kapitel i Finnlines mer än 75-åriga historia. Med sitt gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro har Finnlines tagit steget in i hybrideran. Dopet av rederiets andra hybridropaxfartyg Finncanopus, idag den 14 februari 2024, markerade investeringsprogrammets fullbordan. I enlighet med traditionen krossades en flaska champagne mot fartygets skrov av dess gudmor Katariina Nurmi, maka till Petteri Nurmi som är VD för DB Schenker Cluster Nordics.

Den mytomspunna champagneflaskan symboliserar en önskan om lycka och goda vindar för fartyget, dess besättning och passagerare. Men även valet av Katariina Nurmi som Finncanopus gudmor är högst symboliskt. Det står för Finnlines ambition att vara den stabila basen i ett effektivt logistiknätverk, som främjar Finlands och Europas handel och industriella utveckling, möjliggör ekonomisk tillväxt för Finnlines kunder, och även gör det möjligt för Finnlines och dess nätverk av partners inom logistiksektorn att växa sig starkare tillsammans.

Inom ramen för sitt gröna investeringsprogram har Finnlines välkomnat fem nybyggda fartyg, alla utrustade med toppmodern miljövänlig teknik. Tre hybridrorofartyg (lastfartyg) sattes i drift under sommaren 2022. Finnsirius, som är det första hybriddrivna ropaxfartyget i rederiets Superstarklass, sattes i trafik mellan Finland och Sverige i september 2023. Dess systerfartyg, Finncanopus, tas i drift den 16 februari 2024. De två fartygen är de största i Finnlines flotta, vart och ett med 5 200 lastmeter och certifierade för att transportera upp till 1 100 passagerare.

"Finnlines har gjort massiva investeringar i hållbar teknik och positionerat sig på ett framgångsrikt sätt. Våra investeringsprogram är i linje med Grimaldi-gruppens strategi som syftar till att förbättra den operativa effektiviteten och att minska CO2-utsläppen. De nya fartygen stödjer kunderna i deras omställning mot hållbarhet och miljöansvar. Jag är stolt över att välkomna Finncanopus, och Finnlines har nu stora förväntningar på sommarsäsongen eftersom vi har två identiska, helt nya, fartyg i trafik på linjen mellan Finlands fastland, Åland och Sverige”, säger Tom Pippingsköld, VD och koncernchef för Finnlines.

"Finncanopus och hennes systerfartyg Finnsirius visar vårt engagemang för att tillhandahålla hållbara transporttjänster i toppklass till både våra fraktkunder och passagerare. Vårt andra hybridropaxfartyg kommer att göra det möjligt för Finnlines att växa sig ännu starkare tillsammans med våra nätverkspartners. Dessutom är Finnlines tidtabeller skräddarsydda för att passa såväl fraktkunder som passagerare på alla tre destinationer”, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines.

Finncanopus kommer nu att ansluta sig till Finnsirius på sträckan Sverige–Åland–Finland (Kapellskär–Långnäs–Naantali), med avgång från Kapellskär på morgonen och från Nådendal på kvällen. Hon kastar loss för sin jungfruresa från Kapellskär den 16 februari 2024. Imorgon, den 15 februari anlöper Finncanopus terminalen Stadsgården i Stockholm vid Fotografiska för att välkomna passagerare ombord. Representanter för press och media hälsas välkomna att delta. 


Källa: Finnlines 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se