Facebook


Instagram

Första automatiserade nykterhetskontrollen i Göteborgs hamn invigd


2019-08-13

Göteborgs hamns energihamn.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Göteborgs hamns energihamn.

Måndagen den 12 augusti invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth Göteborgs hamns första utrustning för automatiserad nykterhetskontroll. Den har installerats vid energihamnen.

Drygt 30 procent av alla dödsolyckor på de svenska vägarna har direkt eller indirekt inblandning av alkohol eller droger. Flera metoder behövs för att komma åt problemet och automatiserade nykterhetskontroller är en av dem.

– Utökade nykterhetskontroller förhindrar onyktra förare att köra på de svenska vägarna och bidrar till Nollvisionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.

Göteborgs hamn är en av de första där utrustningen för nykterhetskontroll installerats. Utrusningen har installerats vid port 1 som ligger vid energihamnen, som är Sveriges största allmänna energihamn och hanterar över 20 miljoner ton energiprodukter årligen. Energihamanen är också klassad som ett skyddsobjekt enligt skyddslagen.

– Hos oss är säkerheten alltid högsta prioritet. Vi har ett tätt trafikflöde in och ut genom våra portar och vi är glada att vara en av de första hamnarna som inför den här utrustningen vid våra bommar, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i energihamnen.

I september 2017 fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att införa ”automatiserade nykterhetskontroller i vissa hamnar”. Kontrollerna ska detektera onyktra förare och förhindra att de kör på det svenska vägnätet. Införandet och driften av kontrollanläggningarna bygger på ett övergripande samarbete mellan aktuella hamnar, Trafikverket, Polismyndigheten och Tullverket.



Källa: Trafikverket


Skriv ut



APM Terminals Gothenburg har rekordlåg hanteringstid

Hos APM Terminals tar det i snitt 25 minuter för lastbilen att utföra sitt ärende på terminalen. Snittet i Europa ligger på 56 minuter.

APM Terminals Gothenburg har en rekordlåg hanteringstid på 25 minuter, jämfört med snittet i Europa som ligger på 56 minuter. Hanteringstid är den tid som det tar...

Läs mer
Zugol 550
Sjöfarstverkets sjö- och flygrädddningshelikopter i samarbete med Sjöräddningssällskapet.

751 fall av sjöräddning under maj – augusti 2019

751 fall av sjöräddning under perioden maj–augusti. Det är facit när...

Läs mer
Maxi Grip


Så flyttar vi transporter från väg till vatten

Mer gods behöver transporteras sjövägen snarare än landvägen. Det är...

Läs mer
Zinga
M/S Skåne på linjen Rostock-Trelleborg fick AI-assistenten installerad i början av oktober 2019.

Stena Line sjösätter AI-assisterade färjor

Under 2018 startade Stena Line ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica för...

Läs mer
Vattenfall


PowerCell tecknar utvecklingskontrakt för marin nollemissionslösning med norska Havyard Group

PowerCell Sweden AB har undertecknat ett kontrakt med norska Havyard Group ASA avseende en...

Läs mer

Förbättrad brandsäkerhet på bilfärjor kan halvera antalet dödsfall

Det svenska forskningsinstitutet RISE har fått uppdraget att koordinera LASH FIRE, ett...

Läs mer


Viking Supply Ships AB saminvesterar i nya fartyg

Viking Supply Ships AB har i partnerskap med fonder som förvaltas av Borealis Maritime...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se