Facebook


Instagram

Framtidens informationsutbyte mellan fartyg testas på Pearl Seaways


2018-01-30

En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.
Bild:Sjöfarsverket
En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.

Passagerarfartyget Pearl Seaways, som till vardags trafikerar sträckan Oslo-Köpenhamn, är nu utrustat med STM-teknik. En av grundtankarna inom STM (Sea Traffic Management) är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.


Pearl Seaways delar sin Voyage Plan med landbaserade aktörer. Landaktörerna skickar relevant information om resan, till exempel rekommenderade ankomsttider, navigationsvarningar och ruttförslag till fartyget. Informationen visas grafiskt i fartygets navigationssystem.

Pearl Seaways delar också en del av sin Voyage Plan med alla andra fartyg i närheten över AIS. Om fartygen är STM-aktiverade kan de se upp till sju ruttsegment av Pearl Seaways Voyage Plan. Det kommer att hjälpa besättningarna att veta andra fartygs intentioner och man kan lättare beräkna mötesplatser, bestämma närmaste punkt (CPA), den tid det kommer att hända och på ett tidigt stadium identifiera och undvika risksituationer.
Nyligen presenterades konceptet på en konferens ombord på Pearl Seaways. En av dem som fick en förevisning av hur STM fungerar i praktiken var Michael Card, biträdande generalsekreterare för IALA.

- Det är ett stort steg framåt för e-navigation. Att se det med egna ögon och i stor skala är ett bevis på att det verkligen händer. STM-lösningarna och tjänsterna som visas ombord använder sig av Maritime Connectivity Platform (MCP) och följer IALA:s guidelines. Samverkan mellan fartyg och land med globalt harmoniserade digitala tjänster kommer att förbättra effektiviteten och säkerheten för framtida sjötrafik, sa Michael Card efter förevisningen.



Källa: Sjöfarsverket


Skriv ut





Ytterligare en RescueRunner beställd av Svenska Sjöräddningssällskapet

Safe at Sea meddelar att Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) beställer ytterligare en ny RescueRunner.


SSRS är den organisation i världen som har störst...

Läs mer
Elmia Infra

Arbetsplatsolycka på containerterminalen i Köpenhamn

Copenhagen Malmö Port, CMP, kan bekräfta att det under fredagen den 4 oktober inträ...

Läs mer
Maxi Grip
I Göteborgs hamns roroterminal är Brexitfrågan som mest aktuell. Terminalen har daglig UK-trafik med bl.a. råmaterial och komponenter till svensk industri, konsumtionsvaror och livsmedel. Till UK skeppas bl.a. stora mängder stål och papper.

Inför Brexit – vad händer i Göteborgs hamn?

Enligt nuvarande tidtabell lämnar Storbritannien EU den 31 oktober. Vad innebär utträ...

Läs mer
Zinga

Svensk väljs till ordförande för den europeiska redareföreningen


Den 2 oktober valdes Claes Berglund in som ordförande för den europiska redarefö...

Läs mer
Vattenfall


Pressad arbetsmiljö för ombordanställda

Mer än en tredjedel av de som arbetar till sjöss upplever så hög...

Läs mer
Sedan tidigare har Sverige fem stycken oljeskyddsdepåer utplacerade på strategiska platser i landet. Den åttonde oktober kommer den sjätte depån att placeras i Malmö.

Sveriges sjätte oljeskyddsdepå placeras i Malmö

Sedan tidigare har Sverige fem stycken oljeskyddsdepåer utplacerade på strategiska...

Läs mer
Containern flyttas till en inspektionsruta för att spara bränsle och minska koldioxidutsläpp.

Enkla knepet för minskade koldioxidutsläpp

Under miljöveckan ”Go Green” identifierade APM Terminals i Göteborg...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se