Facebook

Instagram

Framtidens informationsutbyte mellan fartyg testas på Pearl Seaways


2018-01-30

En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.
Bild:Sjöfarsverket
En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.

Passagerarfartyget Pearl Seaways, som till vardags trafikerar sträckan Oslo-Köpenhamn, är nu utrustat med STM-teknik. En av grundtankarna inom STM (Sea Traffic Management) är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.


Pearl Seaways delar sin Voyage Plan med landbaserade aktörer. Landaktörerna skickar relevant information om resan, till exempel rekommenderade ankomsttider, navigationsvarningar och ruttförslag till fartyget. Informationen visas grafiskt i fartygets navigationssystem.

Pearl Seaways delar också en del av sin Voyage Plan med alla andra fartyg i närheten över AIS. Om fartygen är STM-aktiverade kan de se upp till sju ruttsegment av Pearl Seaways Voyage Plan. Det kommer att hjälpa besättningarna att veta andra fartygs intentioner och man kan lättare beräkna mötesplatser, bestämma närmaste punkt (CPA), den tid det kommer att hända och på ett tidigt stadium identifiera och undvika risksituationer.
Nyligen presenterades konceptet på en konferens ombord på Pearl Seaways. En av dem som fick en förevisning av hur STM fungerar i praktiken var Michael Card, biträdande generalsekreterare för IALA.

- Det är ett stort steg framåt för e-navigation. Att se det med egna ögon och i stor skala är ett bevis på att det verkligen händer. STM-lösningarna och tjänsterna som visas ombord använder sig av Maritime Connectivity Platform (MCP) och följer IALA:s guidelines. Samverkan mellan fartyg och land med globalt harmoniserade digitala tjänster kommer att förbättra effektiviteten och säkerheten för framtida sjötrafik, sa Michael Card efter förevisningen.



Källa: Sjöfarsverket


Skriv ut



12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal och redan timmarna efter att kanalen stängdes för säsongen påbörjades...

Läs mer
Maxi Grip


Gasum stärker sin position som nordisk ledande LNG-leverantör

Energibolaget Gasum ökar sin ägarandel i Skangas till 100 procent. Förvärvet...

Läs mer
Logistik Karlshamn
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer


Trafikstart för Stena Nordica på Karlskrona-Gdynia

I lördags gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona...

Läs mer

Uppdatering av produktionssiffror samt återlansering av OXE Diesel 200


Cimco Marine AB producerade 45 enheter under september månad (vecka 36 till vecka 39)....

Läs mer


MELICON och WiiBeck Consulting i samarbete runt smarta produktions- och HR-lösningar

MELICON och WiiBeck Consulting har slutit ett samarbetsavtal runt HR-relaterade tjänster inom...

Läs mer
Sjöhistoriska museets marinarkeologer undersöker på länsstyrelsens uppdrag ett par ångfartygsvrak utanför Gotland. Undersökningsresultaten kommer att ligga till grund när länsstyrelsen ska besluta om vraken ska fornlämningsförklaras. På bilden marinarkeolog Mikael Fredholm vid vraket av Princess som förliste utanför Östergarn 1888 på väg från Sankt Petersburg till London..

Två ångfartygsvrak undersöks utanför Gotland

Marinarkeologer från Sjöhistoriska museet dyker nu vid två 1800-talsvrak...

Läs mer
Båten Silverö

Transdevs dotterbolag försvarar sjötrafikavtal i Stockholm

Trafikförvaltningen meddelade i fredags att Transdevs dotterbolag, Blidösundsbolaget,...

Läs mer
Antalet sjöräddningsinsatser orsakade av båtbränder ökade markant under sommaren 2018 jämfört med tidigare år. Bilden är dock från en insats i S:t Anna skärgård 2017. Personerna ombord klarade sig utan fysiska skador.

846 fall av sjöräddning under maj – augusti 2018

846 fall av sjöräddning under perioden maj – augusti. Det är facit när...

Läs mer

Nya ledamöter till Kungliga Örlogsmannasällskapet

Konteramiral Anders Grenstad.

Vid Kungl. Örlogsmannasällskapets valsammanträde den 26 september valdes sex nya...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se