Facebook

Instagram

Framtidens informationsutbyte mellan fartyg testas på Pearl Seaways


2018-01-30

En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.
Bild:Sjöfarsverket
En av grundtankarna inom STM är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.

Passagerarfartyget Pearl Seaways, som till vardags trafikerar sträckan Oslo-Köpenhamn, är nu utrustat med STM-teknik. En av grundtankarna inom STM (Sea Traffic Management) är att ett mer stukturerat och digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen ska bidra till effektivare sjöfart.


Pearl Seaways delar sin Voyage Plan med landbaserade aktörer. Landaktörerna skickar relevant information om resan, till exempel rekommenderade ankomsttider, navigationsvarningar och ruttförslag till fartyget. Informationen visas grafiskt i fartygets navigationssystem.

Pearl Seaways delar också en del av sin Voyage Plan med alla andra fartyg i närheten över AIS. Om fartygen är STM-aktiverade kan de se upp till sju ruttsegment av Pearl Seaways Voyage Plan. Det kommer att hjälpa besättningarna att veta andra fartygs intentioner och man kan lättare beräkna mötesplatser, bestämma närmaste punkt (CPA), den tid det kommer att hända och på ett tidigt stadium identifiera och undvika risksituationer.
Nyligen presenterades konceptet på en konferens ombord på Pearl Seaways. En av dem som fick en förevisning av hur STM fungerar i praktiken var Michael Card, biträdande generalsekreterare för IALA.

- Det är ett stort steg framåt för e-navigation. Att se det med egna ögon och i stor skala är ett bevis på att det verkligen händer. STM-lösningarna och tjänsterna som visas ombord använder sig av Maritime Connectivity Platform (MCP) och följer IALA:s guidelines. Samverkan mellan fartyg och land med globalt harmoniserade digitala tjänster kommer att förbättra effektiviteten och säkerheten för framtida sjötrafik, sa Michael Card efter förevisningen.



Källa: Sjöfarsverket


Skriv ut



Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.
Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.

Snabb istillväxt i de svenska farvattnen - isbrytaren Ale till Vänern

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari...

Läs mer
Maxi Grip

Dags att nominera till Stena Line Propeller Prize

Nu är det hög tid att nominera bidrag till Stena Line Propeller Prize som i år...

Läs mer
Uniteam
Den första E-Flexern, som får namnet Stena Estrid, sjösattes den 16 januari.

Nybyggnationen av Stena E-Flexer fortskrider i Kina med kölsträckning och sjösättning

Mellan år 2016 – 2018 har Stena RoRo lagt order på åtta fartyg i Stena...

Läs mer
Logistik Karlshamn
SVT Nyheter:

 Ny forskning ska hindra sexuella kränkningar till sjöss

Ny forskning finansierad av AFA Försäkring, uppmärksammas av SVT Nyheter. I...

Läs mer

Sveriges Hamnar lockoutar hamnarbetarförbundet – vi tillåter inga hot mot gällande avtal

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på Hamnarbetarförbundets 25 konfliktvarsel.

Läs mer

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla...

Läs mer

Stena Lines första nybygge Stena Estrid har lämnat dockan i Kina


Under onsdagen nådde Stena Line ytterligare en viktig milstolpe i det stora...

Läs mer

Varslen haglar in – trots erbjudande om kollektivavtal

Sveriges Hamnar har under veckans tre första dagar tagit emot 23 konfliktvarsel från...

Läs mer
MS-Eckerö

2018 gav ökad passagerarvolym för Eckerö Linjen

Antalet gäster som reste med Eckerö Linjen under 2018 var 968.290, vilket är en...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se