Facebook


Instagram

Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg


2021-04-15

Bild: Georgia Ports

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar (RTG) och 8 Konecranes hamnkranar (STS) till Savannah hamn i USA. Sex av STS-kranarna blir de största som Konecranes någonsin tillverkat. RTG-beställningen bokades under första kvartalet 2021 och STS-beställningen bokades under fjärde kvartalet 2020.

GPA gjorde beställningarna som en förberedelse för att kunna hantera de största containerfartygen i världen, till exempel HMM Algeciras-klassen och Maersks Triple-E-klass. Dessa har en kapacitet på 24 000 TEU eller mer, vilket betyder att de kan frakta 24 000 containrar med en storlek på antingen 20 eller 40 fot. STS-kranarna levereras i två omgångar, den första i juni 2023 och den andra i oktober 2023. De dieselelektriska RTG-kranarna levereras i fyra omgångar om fem kranar vardera under 2021–2022.

– GPA förbereder sig hela tiden för nästa steg inom utvecklingen av den globala handeln. De nya högpresterande och hållbara STS-kranarna som beställts är del av programmet Big Ship/Big Berth. Sex av de nya kranarna är mycket stora, vilket gör det möjligt för oss att hantera New-Panamax-containerfartygen. Dessa fartyg kan nå vår hamn tack vare muddringen av den sista delen av Savannah-farleden, som ska vara färdig i slutet av 2021, säger Griff Lynch, VD för GPA.

– Konecranes har samarbetat med GPA sedan början av 1990-talet. Vi har alltid haft ett nära samarbete för att öka effektiviteten och ligga i framkant av branschens trender. Dagens meddelande utgör det senaste steget i detta samarbete. Sex av de nya STS-kranarna blir de största Konecranes någonsin har byggt, och de nya RTG-kranarna kommer att hjälpa GPA uppnå sina tillväxt- och prestandamål, säger Mika Mahlberg, direktör, Konecranes Hamnlösningar.

När de nya Konecranes STS-kranarna tas i drift kommer Konecranes att ha levererat 45 STS-kranar till GPA i Savannah hamn sedan 1990. GPA använder också en stor flotta med Konecranes RTG-kranar. När de senaste 20 RTG-kranarna levererats och tagits i bruk, kommer GPA att ha en flotta bestående av 201 Konecranes RTG-kranar.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.


Källa: Konecranes

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se