Facebook


Instagram

Hurtigruten ska segla på död fisk


2019-06-04

Bild: Visit Norway

Som första rederi i världen ska Hurtigruten använda biogas i stor skala som fartygsbränsle. Med start 2020 ska norska Biokraft förse Hurtigruten med miljövänlig biogas och skeppen ska segla på död fisk och annat organiskt avfall.

Hurtigruten och norska Biokraft har undertecknat ett flerårigt avtal om biogas. Innan 2021 kommer minst sex av Hurtigrutens skepp att byggas om för att segla på en kombination av stora batterier, flytande naturgas (LNG) och biogas (LBG) – producerat av organiskt avfall från skogsbruk och fiskodling.

Biogasen ska produceras vid Biokrafts anläggning i norska Skogn.
– Det här är ett stort och viktigt steg för Hurtigruten, för Biokraft, för gröna lösningar inom den globala sjöfartsindustrin och inte minst för miljön, säger Daniel Skjeldam, VD Hurtigruten.

”Viktigt steg mot grön sjöfart”
Avtalet sträcker sig över 7,5 år. Varje gång ett av Hurtigrutens batteri- och gasdrivna fartyg lägger till i Trondheim på nordgående rutt, fylls det med miljövänliga biogaser – som det allra första kryssningsfartyg i världen.

– Vi är stolta över att samarbeta med Hurtigruten och ser detta som ett viktigt steg mot grön och hållbar sjöfart. Det är inspirerande att se att Hurtigruten igen visar att de är världens grönaste kryssningsrederi. Med detta avtal är Hurtigruten i princip det rederi som inför biogas som bränsle inom sjöfartsindustrin, säger Håvard Wollan, VD Biokraft.

Det grönaste bränslet
Förnybar biogas är en ren energikälla och anses vara det mest miljövänliga bränslet som finns tillgängligt på marknaden. Biogas används redan som bränsle i andra delar av transportsektorn, särskilt i bussar. Norge som är stora på fiske och skogsbruk producerar en stadig mängd organiskt avfall. Landet har därmed möjligheten att bli världsledande inom biogasproduktion.

– Norge har en lång historia som ett av världens ledande länder inom sjöfart och har levt av havet i generationer. Men våra hav är utsatta för klimatförändringar och föroreningar. Det är vad vi arbetar för att förändra, med dedikerade partners som Hurtigruten, säger Wollan.

Biokraft beskriver avtalet med Hurtigruten som en banbrytande förändring av framtidens bränsle inom sjöfartsindustrin. Den första leveransen av biogas till Hurtigruten är planerad att ske år 2020.
– Det andra ser som ett problem, ser vi som en resurs och en lösning. Medan andra rederier kör på billig förorenande olja, kommer våra skepp bokstavligen att drivas av naturen. Biogas är det grönaste bränslet, så detta är ett enkelt val för oss och en stor fördel för miljön. Vi hoppas andra kryssningsföretag följer oss, säger Skjeldam.


Vad är biogas?

Vattenbruk och skogsbruk är viktiga industrier i Norge och dessa genererar en stor mängd biologiskt avfall. Det är idealiskt för produktion av flytande biogas, ett förnybart miljövänligt bränsle som är lämpligt för tunga transporter och sjöfart.

På biogasanläggningar behandlas biologiskt avfall först med värme som gör det lättare för bakterier att bryta ner det. Under den kontrollerade förruttnelseprocessen uppstår naturlig gas. Biogasen samlas ihop, rengörs och kyls ner tills det blir flytande.

Produktionen producerar mycket näringsrika rester som kan användas som gödsel inom lantbruket. Biogasen används sedan som bränsle för fordon och fartyg. Flytande biogas kan blandas med och användas i samma tankar och motorer som flytande naturgas.

Genom att skapa biogas blir det inget utsläpp från avfall, vilket gör det "bättre än klimatneutralt". Enligt Internationella energibyrån (IEA) är biogas från avfall 179 procent förnybart.



Källa: Visit Norway


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se