Facebook


Instagram

Nu avslöjas namnen på de nya Östersjöfärjorna


2020-12-16

Fotomontage med Stena Lines nya Östersjöfärjor med de nya namnen Stena Scandica och Stena Baltica.
Bild: Stena Line
Fotomontage med Stena Lines nya Östersjöfärjor med de nya namnen Stena Scandica och Stena Baltica.

Färjerederiet Stena Line avslöjar nu de nya namnen på de två moderna färjor som ska ta upp kampen om Östersjön på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils under våren 2021. Totalt har rederiet fått in närmare 600 namnförslag från kunder i både Sverige och Baltikum. Valet föll på Stena Scandica och Stena Baltica. 
– Vi vill att namnen på våra fartyg ska knyta an till vår historia och vårt skandinaviska ursprung men också den region där vi seglar, säger linjechefen Johan Edelman.

Färjerederiet Stena Line avslöjade tidigare i höstas sina expansionsplaner på Östersjön med nya, större och modernare fartyg på både linjen Nynäshamn-Ventspils. De nya färjorna kommer öka fraktkapaciteten med 30 procent på linjen och med de moderna och nyrenoverade fartygen tar Stena Line samtidigt upp kampen om passageratrafiken på Östersjön.

– Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder för sjötransporter i Östersjön. Det är en expansiv region där vi redan idag har en stark närvaro såväl inom transport som turism. Vi stärker nu ytterligare vår position med moderna och större fartyg på båda linjerna till och från Lettland under 2021, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.


Förlängda färjor från Irländska Sjön
De två modernafärjor som ska börja trafikera linjen Nynäshamn-Ventspils under våren 2021 är byggda på det italienska Visentinivarvet år 2005 och har tidigare seglat på Stena Lines linje mellan Belfast och Birkenhead (Liverpool) under namnen Stena Lagan och Stena Mersey. Innan de går i trafik på sin nya linje i Östersjön ska de förlängas, moderniseras och byta till mer regionalt anpassade namn.

Det första fartyget, Stena Lagan befinner sig just nu på skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet för ombyggnation och förväntas att gå i trafik under det första kvartalet med namnet Stena Scandica.

Det andra fartyget, Stena Mersey seglar på Irländska Sjön fram till januari och ska sedan förlängas och moderniseras vid samma varv under våren innan hon beräknas att gå i trafik på linjen Nynäshamn-Ventspils innan sommaren. Hon får ärva det klassiska namnet Stena Baltica som tidigare prytt flera Stenafärjor genom tiderna.

– Vi vill att namnen på våra fartyg ska knyta an till vår historia och vårt skandinaviska ursprung men också den region där vi seglar. Fartygen kommer att erbjuda en helt ny attraktiv ombordupplevelse för våra passagerare och blir ett attraktivt resealternativ på Östersjön, säger Johan Edelman.


Modern och attraktiv ombordupplevelse
Den unika fartygskonverteringen som genomförs tillsammans med systerföretaget Stena RoRo innebär att fartyget delats på mitten och får en ny 36 meter lång mittensektion och därmed 30 procent ytterligare fraktkapacitet, ett separat bildäck och totalt 88 nya hytter ombord. Fartygen modifieras också för effektiv genomkörande lastning och lossning.

Fartygsinteriören moderniseras i enlighet med Stena Lines moderna ljusa skandinaviska design och kommer bland annat att erbjuda:

  • 200 hytter, varav 88 nybyggda och ett flertal familjehytter och djurhytter.
  • Restaurang & Bar med havsutsikt samt ett café för lättare måltider
  • Flertalet loungeområden med bekväma fåtöljer och TV-skärmar
  • Soldäck utomhus för att uppleva den friska havsluften sommartid
  • Digitala infoskärmar och dygnet-runt-öppen gästservice
  • Wi-Fi tillgängligt i alla publika utrymmen
  • 120 kvadratmeter stor butik med ett stort sortiment av mode, parfym, konfektyr och dryck.


Fartygsfakta om de nya fartygen på Nynäshamn-Ventspils:

Namn: Stena Scandica och Stena Baltica
Byggda: År 2005 vid skeppsvarvet Cantiere Navale Visentini
Modifierade/förlängda: År 2020/2021 vid skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet
Längd: 222 meter
Passagerarkapacitet: 970
Fraktkapacitet: 2 875 längdmeter + separat bildäck
Hyttkapacitet: 200


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se