Facebook


Instagram

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen


2020-11-28

Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.
Bild: Sea Cargo AS
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta norska västlandet via hamnarna i Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund. Linjen når också polska Swinoujscie, som i sin tur ger ytterligare alternativ i handeln med Centraleuropa. Linjen kommer att trafikera Göteborg varje vecka.

Bakom den nya trafiken står det norska rederiet Sea-Cargo, med huvudkontor på den norska västkusten.

– Den här linjen är en unik satsning med många ben att stå på vad gäller volymunderlag. Vi har en industriell volym i botten som gör satsningen möjlig och vi har fått ett överväldigande gensvar från marknaden. Nu ser vi fram emot att koppla upp mot Göteborgs hamns linjenät och komma igång med trafiken, säger Tore Knudsen, Director Shipping Division på Sea-Cargo.

I samband med trafikstarten väljer Sea-Cargo också att starta kontor i Göteborgs hamn för att komma närmare verksamheten.

Satsar på kortsjötrafik
Trafiken är helt ny för Göteborgs hamn, som nu kan sätta ut nya nålar på den globala linjenätskartan. Sea-Cargo är också ett nytt rederi för hamnen, med ett erbjudande som passar bra in i hamnens satsning på mer kortsjötrafik.

– Här pratar vi om gods som tidigare transporterat på väg i stor utsträckning, som nu fått en hållbar kortsjö-lösning. Vi är glada att kunna bredda vårt erbjudande som hamn med hjälp av en ny aktör i hamnen som skapar nya möjligheter för många, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

”One-stop-shop”
I Göteborgs hamn kommer fartygen att hanteras av Logent Ports and Terminals, som driver en av hamnens fyra roro- och bilterminaler. Traditionellt hanteras självgående stora och små fordon samt projekt- och enhetslaster i terminalen, något som förstås även det står till Sea-Cargos och dess kunders förfogande.

Med den nya trafiken ser man också möjlighet till att ytterligare höja värdet av terminalen som en ”one-stop-shop” för såväl korta som långa rutter i hela världen, menar Richard Hjertquist, Site Manager på Logent Ports and Terminals i Göteborg:

– För vår del innebär den nya linjen stora möjligheter att erbjuda mer än bara stuveritjänster till rederiet. Vår Container Freight Station hanterar gods såväl med gaffeltruck som lyfttruck och kompletterar på så sätt sjötransporten med lagerhållning för import- och exportgods. Med färre hanteringar och möjlighet till dedikerade för- och vidaretransporter med bil eller tåg minskar risken för skador såväl som belastning på både miljö och infrastruktur.

Tidtabell

Från Göteborg   Till Göteborg   
HamnDagETAETDHamnDagETAETD
GöteborgTorsdag 10:00SunndalMåndag 23:00
SwinoujscieFredag 15:00BergenMåndag 24:00
LysekilLördag 16:00StavangerOnsdag 05:00
StavangerSöndag08:00 GöteborgTorsdag07:00 
BergenMåndag09:00 SwinoujscieFredag07:00 
Ålesund*Måndag04:00 
SunndalMåndag16:00


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se