Facebook


Instagram

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen


2020-11-28

Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.
Bild: Sea Cargo AS
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta norska västlandet via hamnarna i Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund. Linjen når också polska Swinoujscie, som i sin tur ger ytterligare alternativ i handeln med Centraleuropa. Linjen kommer att trafikera Göteborg varje vecka.

Bakom den nya trafiken står det norska rederiet Sea-Cargo, med huvudkontor på den norska västkusten.

– Den här linjen är en unik satsning med många ben att stå på vad gäller volymunderlag. Vi har en industriell volym i botten som gör satsningen möjlig och vi har fått ett överväldigande gensvar från marknaden. Nu ser vi fram emot att koppla upp mot Göteborgs hamns linjenät och komma igång med trafiken, säger Tore Knudsen, Director Shipping Division på Sea-Cargo.

I samband med trafikstarten väljer Sea-Cargo också att starta kontor i Göteborgs hamn för att komma närmare verksamheten.

Satsar på kortsjötrafik
Trafiken är helt ny för Göteborgs hamn, som nu kan sätta ut nya nålar på den globala linjenätskartan. Sea-Cargo är också ett nytt rederi för hamnen, med ett erbjudande som passar bra in i hamnens satsning på mer kortsjötrafik.

– Här pratar vi om gods som tidigare transporterat på väg i stor utsträckning, som nu fått en hållbar kortsjö-lösning. Vi är glada att kunna bredda vårt erbjudande som hamn med hjälp av en ny aktör i hamnen som skapar nya möjligheter för många, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

”One-stop-shop”
I Göteborgs hamn kommer fartygen att hanteras av Logent Ports and Terminals, som driver en av hamnens fyra roro- och bilterminaler. Traditionellt hanteras självgående stora och små fordon samt projekt- och enhetslaster i terminalen, något som förstås även det står till Sea-Cargos och dess kunders förfogande.

Med den nya trafiken ser man också möjlighet till att ytterligare höja värdet av terminalen som en ”one-stop-shop” för såväl korta som långa rutter i hela världen, menar Richard Hjertquist, Site Manager på Logent Ports and Terminals i Göteborg:

– För vår del innebär den nya linjen stora möjligheter att erbjuda mer än bara stuveritjänster till rederiet. Vår Container Freight Station hanterar gods såväl med gaffeltruck som lyfttruck och kompletterar på så sätt sjötransporten med lagerhållning för import- och exportgods. Med färre hanteringar och möjlighet till dedikerade för- och vidaretransporter med bil eller tåg minskar risken för skador såväl som belastning på både miljö och infrastruktur.

Tidtabell

Från Göteborg   Till Göteborg   
HamnDagETAETDHamnDagETAETD
GöteborgTorsdag 10:00SunndalMåndag 23:00
SwinoujscieFredag 15:00BergenMåndag 24:00
LysekilLördag 16:00StavangerOnsdag 05:00
StavangerSöndag08:00 GöteborgTorsdag07:00 
BergenMåndag09:00 SwinoujscieFredag07:00 
Ålesund*Måndag04:00 
SunndalMåndag16:00


Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut



Snart kommer nya förslag på sjöfartsavgifter

VTI har inlett ett arbete med att ta fram förslag till nya modeller för Sjöfartsverkets avgifter. Förslagen ska bidra till ökade miljö- och klimatnyttor och en...

Läs mer
Zugol 550
En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till Södertälje Hamn.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods....

Läs mer
Zinga


Helsingborgs hamn kan flyttas söderut

Fartygen blir både fler och större. Samtidigt behöver staden möjlighet att...

Läs mer
Vattenfall


IVL Svenska Miljöinstitutet satsar på miljöindex för sjöfart

Clean Shipping Index visar fartygens utsläpp till luft och vatten. Det ligger till grund...

Läs mer


"Finansiera isbrytare med statliga medel"

Trafikverket arbetar för tillfället med en nationell infrastrukturplan för 2022-2033...

Läs mer
Första lastbilen att anlända från Storbritannien till terminalen efter Brexit.

Brexit-fartyg har anlöpt och avgått utan problem

Under tisdagsmorgonen, 5 januari, anlöpte fartyget Fadiq till Gothenburg RoRo Terminal...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se