Facebook


Instagram

Ny hamnterminal minskar lastbilstrafiken genom Göteborg


2018-02-08

Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt, Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson och Thord Sandahl från operatören Sandahls Goods & Parcel talade under invigningen av Arken kombiterminal.
Bild: Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt, Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson och Thord Sandahl från operatören Sandahls Goods & Parcel talade under invigningen av Arken kombiterminal.

Under onsdagen invigdes Arken kombiterminal i Göteborgs Hamn. Där gods kan byta transportsätt mellan fartyg, tåg och lastbil på ett effektivare sätt än tidigare - alldeles intill kajkanten. Den nya terminalen innebär högre godskapacitet, effektivare transporter och renare luft. Fortsättningsvis slipper 100 färre lastbilar om dagen köra igenom centrala Göteborg. Det i sin tur innebär kortare köer, mindre trängsel och färre kväveoxider i luften för göteborgarna.

Den nyöppnade Arken kombiterminal är ett 65 000 kvadratmeter stort terminalområde i anslutning till container- och roroterminalerna i ytterhamnarna. Där kan containrar och trailers lastas om mellan fartyg, tåg och lastbil för vidare transport in i landet eller ut i världen.

Kombiterminalen, som drivs av operatören Sandahls Goods & Parcel AB, har varit i drift sedan årsskiftet, men redan nu hanteras redan mer gods än vad som hanterades i den gamla, numera avvecklade kombiterminalen i Gullbergsvass. Med terminalbytet har kapaciteten också ökat från fem till sju hanterade tåg per dygn. På ett år beräknas 100 000 trailrar byta transportslag i terminalen.

– Arken kombiterminal är en efterlängtad pusselbit i Göteborgs Hamn. Dels av marknaden som har en önskan om att kunna få mer gods hanterat på ett effektivare sätt, och dels av staden som behöver den tidigare terminalytan till stadsutveckling. Därför är vi glada att vi snabbt kunnat svara upp till önskemålen och nu äntligen ha en konkret lösning på plats för att flytta gods från väg till järnväg och sjö, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Trafikverket behöver det gamla terminalläget vid Gullbergsvass i centrala Göteborg för att bygga Västlänken. Genom de planerna uppstod en bra möjlighet för Göteborgs Hamn att bygga en ny, modernare kombiterminal med högre kapacitet i ett bättre läge. Trafikverket samfinansierar terminalen tillsammans med Göteborgs Hamn.

– En ny kombiterminal i det här industri- och hamnnära läget ger nya möjligheter till ett effektivare flöde mellan järnväg, lastbil och sjöfart. En annan positiv effekt blir ju att trafiksituationen i centrala Göteborg blir lugnare i och med att tung lastbilstrafik kan flyttas därifrån, säger Lena Erixon, Generaldirektör på Trafikverket.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se