Facebook


Instagram

P&O:s superfärjor ska drivas mot en ny hållbar transportepok


2020-09-23

Bild: ABB

ABB ska tillhandahålla elektriska, digitala och uppkopplade lösningar till P&O Ferries båda nya fartyg, inklusive Azipod framdrivningssystem och energilagring, och därmed minska bränsleförbrukningen med ett ton per tur-och-retur-resa över engelska kanalen.

ABB har tagit hem ett kontrakt med Guangzhou Shipyard International Ltd om leverans av ett komplett utbud av integrerade lösningar för P&O Ferries båda nya fartyg. Hybridlösningen för framdrivning med el från 8,8 MWh-batterier och dieselgeneratorer kommer att minska bränsleförbrukningen på P&O Ferries linje Dover–Calais med 40 procent. Batterierna ger full kraft för manövrering och uppehåll i hamnen och kommer att förbereda fartygen inför en utsläppsfri framtid så snart fler laddstationer på land är tillgängliga.

De 230 meter långa fartygen, som vardera är utrustade med fyra Azipod framdrivningsenheter på 7,5 MW, kommer att bli de största passagerar- och fraktfärjorna som någonsin trafikerat linjen när de tas i bruk 2023. Fördelarna med integrerad fjärrmanövrering från bryggan var avgörande när man valde hybridlösningen för de nya färjorna, enligt P&O Ferries.

Utöver Azipod framdrivningssystem och energilagring kommer de nya fartygen att utrustas med ett heltäckande utbud av ABB:s lösningar som omfattar kraft- och framdrivningssystem, automation och energihanteringssystem. ABB:s Power and Energy Management System (PEMS) är nära integrerat med elsystemet och säkerställer optimal användning av fartygets totala energiresurser genom att förbättra informationsflödet mellan olika system ombord.

– P&O:s färjor som håller på att byggas vid Guangzhou Shipyard International är verkligt ikoniska. Vi är glada att kunna stärka vårt strategiska samarbete med teknikledaren ABB och samarbeta i detta toppmoderna projekt med tanke på ABB:s dokumenterade leverantörsstatus på den globala färjemarknaden, säger Zhongqian Chen, ordförande för Guangzhou Shipyard International.

– Vi är stolta över att ha ABB:s teknik i centrum av P&O Ferries hållbarhetsprogram när man ska övergå till den utsläppsfria framtid som sjöfartsindustrin förutses få, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

Med dubbeldesignen där fartygen utrustas med två Azipod-enheter och en brygga i varje ände behöver man inte vända fartygen i hamn. Kaptenen och högre befattningshavare promenerar bara till den motsatta bryggan och sparar sju minuter på varje tur-och-retur-resa samt ett ton bränsle – en sjättedel av vad som går åt på den 34 kilometer långa överfarten.

Fartygen utrustas också med ABB Ability Marine Pilot Control, det intelligenta manövrerings- och styrsystem som möjliggör säkrare och effektivare drift genom att automatisera vissa navigationsuppgifter så att befälhavarna på bryggan kan fokusera på att optimera den övergripande styrningen och manövreringen av fartyget.

Fartygens motorer utrustas med ABB:s Power2 tvåstegs turboladdsystem som ytterligare kommer att förbättra energieffektiviteten och bidra till att uppnå upp till fem procents bränslebesparingar. Dessutom kommer Power2-systemet att bidra till att minska upp till 60 procent av kväveoxidutsläppen.

Med över 20 fartyg och 27 000 överfarter per år via åtta linjer mellan Storbritannien, Irland och nordkontinentens hamnar är P&O Ferries ett av de ledandefärje- och logistikbolagen i Europa: man fraktar 8,4 miljoner passagerare, 1,6 miljoner bilar och 2,2 miljoner fraktenheter varje år.

Guangzhou Shipyard International, där fartygen byggs, är ett av de modernaste och största varvsföretagen i Kina och har ökat sitt fokus på att bygga hållbara fartyg.

Efterfrågan på Azipod framdrivningssystem ökar starkt i den globala färjeindustrin som transporterar 2,1 miljarder passagerare, 250 miljoner fordon och 32 miljoner trailers varje år. Rederierna väljer i allt högre utsträckning Azipod-systemen som erbjuder 360-graders rotation på kapslade framdrivningssystem, högre tillförlitlighet, lägre vibrationer och större lastutrymme ombord på grund av placeringen av framdrivningssystemet på skrovets utsida.



Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se