Facebook


Instagram

PowerCell tecknar utvecklingskontrakt för marin nollemissionslösning med norska Havyard Group


2019-11-05

Bild: PowerCell

PowerCell Sweden AB har undertecknat ett kontrakt med norska Havyard Group ASA avseende en utveckling av designen och de tekniska specifikationerna för ett bränslecellsbaserat nollemissionssystem. Systemet kan komma att användas i ett fartyg som skall trafikera rederiet Havila Kystrutens nya sträcka mellan Bergen och Kirkenes.

Kontraktet sträcker sig över ett år och syftar till att ta fram designen och de tekniska specifikationerna för ett system som är fullt klassningsbart i enlighet med den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s säkerhetsbestämmelser. Den systemlösning som PowerCell och Havyard tillsammans skall designa utgår från ett antal bränslecellssystem bestående av moduler om vardera 200 kW som specialanpassats för marint bruk. Genom att koppla samman flera av dessa moduler skall en total effekt om sammanlagt 3,2 megawatt uppnås.

Rederiet Havila Kystrutens fartyg kommer att trafikera norska vatten där gradvis skärpta miljökrav kommer att införas under kommande år. Havila Kystruten har kontrakterats för att bygga fyra nya fartyg som skall utrustas med nollemissionslösningar. Det första av dessa fartyg skall tas i drift 2021.

– Det här innebär att PowerCell nu är med om att utveckla designen och de tekniska specifikationerna för världens hittills mest kraftfulla marina bränslecellssystem, säger Per Wassén, vd för PowerCell.
– Det här innebär en viktig milstolpe både för oss och för ansträngningarna att minska utsläppen från sjöfarten. Vad vi lär oss inom det här projektet kommer vi också ha stor nytta av inom andra segment, inte minst stationär kraftgenerering.


Tuffa miljökrav
Den omfattande kryssningstrafiken i norska fjordar har lett till kraftigt ökade utsläpp och i ett flertal rapporter har konstaterats att luften i fjordarna stundtals håller sämre kvalité än luften i storstäder som London och Barcelona. Flera av de aktuella norska fjordarna finns med på FN-organet UNESCO:s världsarvslista, en status de riskerar att mista till följd av de höga utsläppsnivåerna. Norge har därför gradvis infört skärpta utsläppskrav för de fartyg som trafikerar fjordarna och efter 2030 kommer inga fartyg tillåtas som ger upphov till några utsläpp under tiden de befinner sig i fjordarna.

– Bränsleceller är en optimal lösning för den här typen av marina applikationer och ett perfekt komplement till batteridrift, säger Per Wassén.
– Kryssningsfartyg har gott om utrymme för vätgas och kan snabbt och enkelt fyllas på med mer gas vid något av de många stopp som de gör. Inne i fjordarna kan de sedan köras helt elektriskt och kommer inte att ge upphov till andra utsläpp än rent vatten.

Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt målet att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050. Givet fartygs långa livslängd innebär detta att det kan komma att krävas att nollemissionsfartyg tas i bruk redan så tidigt som 2030.




Källa: PowerCell


Skriv ut



Tack vare donationen från Båtkusten, Imatech Marin & Industri ABs återförsäljarnätverk kan Svenska Sjöräddningssällskapet utöka sin flotta med ytterligare två stycken RescueRunner-system.
Tack vare donationen från Båtkusten, Imatech Marin & Industri ABs återförsäljarnätverk kan Svenska Sjöräddningssällskapet utöka sin flotta med ytterligare två stycken RescueRunner-system.

Sjöräddningssällskapet beställer två RescueRunner-system

Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) förstärker sin flotta med ytterligare två RescueRunner-system.


Det är en donation från Båtkusten, Imatech Marin...

Läs mer
Zugol 550
Nytt samarbete mellan Mälarhamnar och Stockholms hamnar samtidigt som hamnarna i Västerås och Köping rustas och utvecklas för att kunna ta emot större fartyg och högre godsvolymer.

Mälarhamnar och Stockholms hamnar samarbetar för inlandssjöfart i Mälaren

Mälarhamnar och Stockholms hamnar har startat ett samarbete för att möjliggöra...

Läs mer
Maxi Grip


Transdev vinner upphandling om trafikledningen för sjötrafik i Stockholm

Förra veckan meddelade Trafikförvaltningen i Stockholm att Transdev tilldelats avtalet...

Läs mer
Zinga


Laddning av vägfärjor testas på Ljusteröleden

Under fredagen invigdes Trafikverket Färjerederiets testladdstation i färjeläget...

Läs mer
Vattenfall

Värmdö förlänger avtal med Bokbåten


Regionbibliotek Stockholm och Värmdö kommun förlänger sitt samarbete. Avtalet...

Läs mer


Kölsträckning av Wasalines nya passagerarfärja på varvet i Raumo

Rauma Marine Constructions firade en traditionell kölsträckning av sitt nybygge NB6002...

Läs mer
Delar av Göteborgs hamn från ovan.

Göteborg utnämnt till Sveriges bästa logistikläge

För nittonde året i rad toppar Göteborg listan när branschtidningen...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se