Facebook


Instagram

PowerCell tecknar utvecklingskontrakt för marin nollemissionslösning med norska Havyard Group


2019-11-05

Bild: PowerCell

PowerCell Sweden AB har undertecknat ett kontrakt med norska Havyard Group ASA avseende en utveckling av designen och de tekniska specifikationerna för ett bränslecellsbaserat nollemissionssystem. Systemet kan komma att användas i ett fartyg som skall trafikera rederiet Havila Kystrutens nya sträcka mellan Bergen och Kirkenes.

Kontraktet sträcker sig över ett år och syftar till att ta fram designen och de tekniska specifikationerna för ett system som är fullt klassningsbart i enlighet med den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s säkerhetsbestämmelser. Den systemlösning som PowerCell och Havyard tillsammans skall designa utgår från ett antal bränslecellssystem bestående av moduler om vardera 200 kW som specialanpassats för marint bruk. Genom att koppla samman flera av dessa moduler skall en total effekt om sammanlagt 3,2 megawatt uppnås.

Rederiet Havila Kystrutens fartyg kommer att trafikera norska vatten där gradvis skärpta miljökrav kommer att införas under kommande år. Havila Kystruten har kontrakterats för att bygga fyra nya fartyg som skall utrustas med nollemissionslösningar. Det första av dessa fartyg skall tas i drift 2021.

– Det här innebär att PowerCell nu är med om att utveckla designen och de tekniska specifikationerna för världens hittills mest kraftfulla marina bränslecellssystem, säger Per Wassén, vd för PowerCell.
– Det här innebär en viktig milstolpe både för oss och för ansträngningarna att minska utsläppen från sjöfarten. Vad vi lär oss inom det här projektet kommer vi också ha stor nytta av inom andra segment, inte minst stationär kraftgenerering.


Tuffa miljökrav
Den omfattande kryssningstrafiken i norska fjordar har lett till kraftigt ökade utsläpp och i ett flertal rapporter har konstaterats att luften i fjordarna stundtals håller sämre kvalité än luften i storstäder som London och Barcelona. Flera av de aktuella norska fjordarna finns med på FN-organet UNESCO:s världsarvslista, en status de riskerar att mista till följd av de höga utsläppsnivåerna. Norge har därför gradvis infört skärpta utsläppskrav för de fartyg som trafikerar fjordarna och efter 2030 kommer inga fartyg tillåtas som ger upphov till några utsläpp under tiden de befinner sig i fjordarna.

– Bränsleceller är en optimal lösning för den här typen av marina applikationer och ett perfekt komplement till batteridrift, säger Per Wassén.
– Kryssningsfartyg har gott om utrymme för vätgas och kan snabbt och enkelt fyllas på med mer gas vid något av de många stopp som de gör. Inne i fjordarna kan de sedan köras helt elektriskt och kommer inte att ge upphov till andra utsläpp än rent vatten.

Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt målet att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050. Givet fartygs långa livslängd innebär detta att det kan komma att krävas att nollemissionsfartyg tas i bruk redan så tidigt som 2030.




Källa: PowerCell


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se