Facebook


Instagram

Principiellt avgörande i Arbetsdomstolen i efterverkningarna av Hamnkonflikten


2020-11-25

Bild: Transportföretagen

I dag avgjorde Arbetsdomstolen ett mål mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet där domstolen fann att kollektivavtalet mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet reglerar anställningsvillkoren för samtliga hamnarbetare och att Hamnarbetarförbundets kollektivavtal från 2019 (andrahandsavtalet) därmed inte tillämpas på de anställda. Hamnarbetarförbundet hade heller inte rätt till lokala avtal gällande till exempel arbetstider eller lönetillägg. Domen innebär en framgång för Sveriges Hamnar.

I dagens dom har Arbetsdomstolen slagit fast att kollektivavtalet mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet från 2019 (andrahandsavtalet) inte ger Hamnarbetarförbundet inflytande över löner eller andra anställningsvillkor och inte heller rätt för Hamnarbetarförbundet att teckna lokala avtal om till exempel scheman och andra frågor. Domen bekräftar den inställning som Sveriges Hamnar har haft sedan avtalet tillkom och befäster principen om första- och andrahandsavtal.

Bakgrunden till tvisten är att Hamnarbetarförbundet under 2019 stämde APM Terminals och Sveriges Hamnar i Arbetsdomstolen eftersom lokalt avtal om nya scheman endast träffats med Transportarbetareförbundet och inte med Hamnarbetarförbundet.

– Sveriges Hamnar har ett förstahandsavtal med Transportarbetareförbundet. I mars 2019 tecknades ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet, ett så kallat andrahandsavtal. Skillnaden är att andrahandrahandsavtalet inte ger inflytande över anställningsvillkor eller lokala avtal i hamnarna eftersom detta uteslutande regleras i vårt förstahandsavtal med Transportarbetareförbundet, helt i linje med den svenska modellen, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges Hamnar.

Arbetsdomstolen tog även ställning i två andra frågor utan principiell betydelse och konstaterar att bolaget borde ha förhandlat enligt MBL samt att samverkan med ett skyddsombud inte genomförts på rätt sätt.

– I Sverige har vi ett kollektivavtal per bransch på arbetarsidan. Att medarbetare skulle ha olika arbetstider och lön baserat på facklig tillhörighet skulle vara en uppenbar orimlighet och skapa en omöjlig situation i branschen. Dagens besked från Arbetsdomstolen är därför välkommet och bekräftar att den svenska modellen står stark även när den utsätts för prövningar som dessa, säger Joakim Ärlund.



Källa: Transportföretagen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se