Facebook


Instagram

RMC ingår omfattande avtal om elsystem med företag i Vasatrakten


2019-06-02

Bild: Miltton

Rauma Marine Constructions har ingått avtal med företagets leverantörsnätverk om elsystemen för den nya färjan mellan Vasa och Umeå. Färjan kommer att drivas av ett hybridsystem samt utrustas med eldrivna roderpropellrar, vilket är förhållandevis nytt i bil- och passagerarfärjor. Egenskaperna gör färjan ännu miljövänligare än sin föregångare Wasa Express. Systemen levereras av flera företag som verkar i Vasatrakten, däribland ABB, WE Tech, VEO samt Danfoss/Vacon.

Det finskägda varvsbolaget Rauma Marine Constructions och Kvarken Link, som ägs av Umeå kommun och Vasa stad, undertecknade skeppsbyggnadskontraktet för den nya miljövänliga Vasa – Umeå bil- och passagerarfärjan i januari i år. Nu har RMC ingått avtal om leverans av färjans elsystem med företagets partnernätverk. Särskilt nöjd är man på företaget över att marinindustrins tillväxt i Raumotrakten även har positiva följder för en större del av västkusten, säger RMC:s verkställande direktör Jyrki Heinimaa:

– Ett omfattande partnernätverk är synnerligen viktigt för RMC och en grundläggande förutsättning för vår verksamhet. Vi är mycket glada över att få bygga den nya och miljövänliga kvarkenfärjan tillsammans med våra samarbetspartner i Vasatrakten.

Den nya färjan kommer att ersätta Wasalines nuvarande kvarkenfärja, Wasa Express. Den levererades 1981. Färjan utrustas bland annat med eldrivna roderpropellrar, som har högsta möjliga isklass. Azipod roderpropellrarna levereras av ABB. Roderpropellerlösningar är vanligare i kryssningsfartyg tack vare bättre manöveregenskaper och lägre bullernivåer jämfört med mera traditionella axelsystem. Nu tillämpas även den teknologin i den nya kvarkenfärjan.


Minskade utsläpp tack vare ny teknik
Färjans elsystem byggs i samarbete med RMC:s teknologipartner WE Tech AB. Hybridsystemets huvudeltavlor levereras av VEO, frekvensomformarna av Danfoss/Vacon, batteripaketet tillverkas av Leclanché och generatorerna av WEG. Batteripaketet dimensioneras för att autonomt driva fartyget i hamnområdena. Batterierna laddas med grön landström. Den levererar också el till fartygets övriga energibehov under hamnuppehållet. I dag använder många fartyg egna dieselgeneratorer under sina hamnuppehåll, vilket belastar miljön.

Den huvudsakliga energikällan i det integrerade framdrivningssystemet är fartygets flerbränslemotorer. Batteripaket fungerar som tilläggsenergi. Det huvudsakliga bränslet är flytande naturgas, s.k. LNG. Planerna är att använda även biogas, vilket är möjligt i fartygets moderna Wärtsilämotorer. Det minskar fartygets utsläpp ytterligare.

– Framdrivningssystemet och batteripaketet i färjan representerar den senaste teknologin inom utsläppsminskning i marinindustrin. Fartygets huvudmotorer kan exempelvis stängas av redan ute på havet och den resterande biten in till hamnen kan köras med batteridrift. På så vis kan fartyget köras utsläppsfritt in till hamnområdet, säger Wasalines VD Peter Ståhlberg.

Fartyget levereras till Kvarken Link i april 2021 och det kommer att trafikera dagligen mellan Vasa och Umeå.



Källa: Miltton


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se