Facebook


Instagram

Samtliga Stena Lines nybyggen för Irländska sjön nu i konstruktion


2018-11-29

Bild: Stena Line

Stena Line bekräftar att samtliga tre RoPax-fartyg av klassen E-Flexer som ska gå i trafik på Irländska sjön under 2020 och 2021 nu är i konstruktion vid AVIC Weihai Shipyard i China. Byggnationen går enligt plan och en viktig milstople ägde rum den 15 oktober när det hölls en ”steel cutting”-ceremoni som markerade byggstarten av det tredje fartyget.

– Det är glädjande att vi nu är igång med byggnationen av även det tredje fartyget som ska gå i trafik på irländska sjön. Vi har besökt varvet flera gånger och är mycket nöjda med arbetet från såväl Stena RoRo som AVIC Weihai Shipyard och deras underleverantörer, säger Peter Arvidsson, Chief Operating Officer på Stena Line.

Det första av de tre fartygen planeras att gå i trafik på linjen mellan Holyhead och Dublin i början av 2020. De två följande ska trafikera linjen mellan Belfast och Liverpool och planeras att gå i trafik senare under 2020 och 2021.

E-Flexerkonceptet är en ny generation RoPax-fartyg med fokus på energieffektivitet och flexibilitet. De tre nya fartygen kommer att bli större än tidigare liknande färjor, 214,5 meter långa,  och ha en total kapacitet på 3 100 längdmeter och 1 000 passagerare.

Utöver de tre fartyg som nu är i konstruktion har Stena Line beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg med en större design som ska levereras under 2022. Dessa kommer att vara 240 meter långa och ha en total kapacitet på 3 600 längdmeter och 1 200 passagerare.

Nästa milstople sker i början av 2019 då  det första fartyget ska "launchas" och flyta för första gången.

Fakta Stena E-Flexer
Längd:
214,5 m
Djup: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 3100 längdmeter + 120 bilar, 1 000 passagerare (inkl besättning), 175 hitter

Fakta E-Flexer (större designen)
Längd:
239,7 m
Djup: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 3 600 längdmeter +1 200 passagerare (inkl besättning), 263 hytter




Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se