Facebook

Instagram

Sjöbefäl söks för att testa framtidens digitala fartygstjänster


2017-10-03

Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorer i sex andra länder för att testa framtidens digitala fartygstjänster.
Bild:Sjöfartsverket
Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorer i sex andra länder för att testa framtidens digitala fartygstjänster.

Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorcenter i sex andra europeiska länder. Syftet är att i stor skala testa framtidens digitala fartygstjänster. Nu söker Sjöfartsverket sjöbefäl för deltagande i testerna.

Det omfattande testet är en del av valideringen av Sea Traffic Management (STM), som
är ett av världens största e-navigationsprojekt. STM leds av Sjöfartsverket i samarbete med ett 60-tal partners i Europa. Inom ramen för projektet har European Maritime Simulation Network utvecklats – en sammankoppling av simulatorscenter i sju europeiska länder. European Maritime Simulation Network gör det möjligt att köra simuleringar med ett 30-tal bemannade bryggor i sju länder samtidigt. Nu söker projektet sjöbefäl som vill vara med i studien och testa såväl befintliga bryggsystem som de nya tjänster som STM utvecklar. Ersättning utgår enligt särskild överenskommelse.

Fredrik Karlsson är ansvarig för Sjöfartsverkets simulatorcenter och en av initiativtagarna till sammankopplingen av de europeiska simulatorscentren och projektet Sea Traffic Management Validation.

- Det som skapats genom våra projekt är världsunikt inom den civila sektorn. Vi ser bara början på de områden som denna typ av simuleringar kan användas inom, potentialen är väldigt stor, säger Fredrik Karlsson.

Under fyra veckor 2017 och 2018 kan du som är lots, seniorbefäl eller juniorbefäl ansöka om att delta vid scenarion i komplexa trafiksituationer i Engelska kanalen och Södra Östersjön med upp till 30 bemannade bryggor vid olika europeiska simulatorscenter. I Sverige kommer Chalmers simulatorscenter och Sjöfartsverkets simulatorscenter båda belägna på Lindholmen i Göteborg, att delta. Utöver detta kommer center i Spanien, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Finland och Tyskland att vara med i övningarna. De två första veckorna körs simulatorerna med befintlig utrustning och därefter används tjänster som STM utvecklat såsom ruttutbyte mellan fartyg, effektivare hamnanlöp och validering av rutter.

  • 2017: 14-17 november (med befintliga bryggsystem)
  • 2018: 6-9 februari (med befintliga bryggsystem)
  • 2018: 13-16 mars (med STM-tjänster)
  • 2018: 12-15 juni (med STM-tjänster)

Att göra simuleringar med det europeiska simulatornätverket möjliggör en verklighetsgrad som vanliga simulatorkörningar inte erbjuder, förklarar Reto Weber ansvarig för EMSN på Chalmers tekniska högskola.
- Som deltagare får man en annan realitet vad gäller trafikbild och internationellt utbyte. Du får en helt annan dynamik i övningarna när det inte är någon som påverkar utifrån. Vi vet inte utgången av övningen vilket gör det mer spännande att köra och det ställer samtidigt högre krav på deltagarnas anpassningsförmåga, ledningsförmåga och sociala färdigheter, säger Reto Weber.

Läs mer och ansök på http://stmvalidation.eu/emsn-simulation-campaign/

Källa: Sjöfartverket


Skriv ut





ABB och Ballard Power Systems utvecklar kraftverk för bränsleceller med nollutsläpp för sjöfartsindustrin

ABB, ledande på banbrytande teknik, och Ballard Power Systems, ledande global leverantör av innovativa bränslecellslösningar för ren energi, har undertecknat ett samfö...

Läs mer
EntreprenadLive550
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Hogia digitaliserar engelsk terminal

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan...

Läs mer
Logistik Karlshamn


Götaälvbron öppnas för båtar i sommar

Götaälvbron kommer att öppnas för yrkessjöfarten och fritidsbåtar...

Läs mer


Premiärturen för Styrsöbolagets nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya...

Läs mer

Två hamnmaskiner till Nordiska kunder

MultiDocker har nu avslutat förhandlingar och kontrakterat totalt två enheter varav en...

Läs mer

Hyons modulbaserade bränslecellslösning för fartyg får världens första principgodkännande av DNV GL

PowerCell MS-100.

PowerCells norska samriskbolag Hyon AS har som första bolag någonsin erhållit ett...

Läs mer


Rekordfå svenska handelsfartyg 2017

Den svenskregistrerade flottan av större lastfartyg och passagerarfartyg (på minst 100...

Läs mer


Scania sluter avtal med global leverantör av marinmotorer

Scania har slutit ett avtal med det ledande franska företaget Nanni om leveranser av Scanias...

Läs mer

Säkrare trafik i Kattegatt och Skagerrak

Nu ska fartygstrafiken i Kattegatt och Skagerrak bli säkrare och mer miljövänlig....

Läs mer
<span>LNG-terminalen i Fredrikshamn, Finland.</span>

Wärtsiläs LNG terminalprojekt i Fredrikshamn uppnår finansiellt avslut

LNG-terminalen i Fredrikshamn i Finland som byggs av Wärtsilä på totalentreprenad...

Läs mer
Vägfärjan Karin på Skanssundsleden minskar sina utsläpp.

Skanssundets vägfärja minskar sina utsläpp med upp till 90 procent

Trafikverkets vägfärja Karin, som trafikerar Skanssundsleden, har uppgraderats för...

Läs mer
Liebherr LHM 550 är en av Liebherr-MCCtec Rostocks kranmodeller som Proplate nu levererar svetsade stag till.

Proplate levererar sina första svetsade stag till ny tysk storkund

På Proplate i Oxelösund förbereds just nu den första leveransen av svetsade...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se