Facebook


Instagram

Sjöfartsverkets avgiftshöjningar skjuts framåt


2021-02-19

Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén.
Bild: Niclas Fasth / Sjöfartsverket
Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén.

Sjöfartsverkets styrelse har beslutat att inte höja farleds- och lotsavgifter som planerat den första maj. Anledningen är den rådande situationen med ett osäkert läge gällande coronapandemin.

– Vi tar hänsyn till den stora osäkerhet kring marknadsutvecklingen som finns inom flera delar av branschen och skjuter på den planerade avgiftshöjningen. Många aktörer har det kämpigt och vi vill göra vad vi kan för att branschen ska klara sig ur den här krisen, säger Katarina Norén, generaldirektör vid Sjöfartsverket.

Avgiftshöjningen kommer istället att genomföras den 1 september. Ursprungligen var höjningen planerad till årsskiftet men har nu skjutits upp för andra gången. Det blev möjligt sedan regeringen tillfälligt tagit bort vinstkravet på Sjöfartsverket.

Däremot har Sjöfartsverket en ansträngd ekonomi och behöver ökade intäkter för att klara kommande investeringar i nya fartyg.

– Den framskjutna avgiftshöjningen belastar vår ekonomi med ungefär 100 miljoner kronor under 2021, vilket inte är hållbart i längden. Långsiktigt behöver vi stärka vår ekonomi genom både höjda avgifter och höjda anslag, fortsätter Katarina Norén.

Sjöfartsverket behöver till exempel investera i tre nya isbrytare då de nuvarande är 50 år gamla och lever på lånad tid. Något sådant ekonomiskt utrymme finns inte idag. Sjöfartsverket förordar att såväl byggnation som drift av de nya isbrytarna finansieras i den nationella planen för infrastrukturinvesteringar.

Sjöfartsverket finansieras till 70 procent av de avgifter som handelssjöfarten betalar. Verket har även anslagsfinansierade uppdrag som riktar sig mot allmänheten, båtlivet och samhället i stort. Anslagen för dessa uppdrag har urholkats över tid med över 220 miljoner kronor per år, vilket idag istället finansieras via avgifter.

– Vi har förslagit en förstärkning av anslagen. Det är avgörande för att säkerställa sjöfartens konkurrenskraft och är i linje med regeringens godsstrategi som förespråkar överflyttning från väg till sjö. På sjön finns kapacitet och underhållskostnaden är lägre, säger Katarina Norén.


Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Stena Line siktar på fler kvinnor inom sjöfarten med global kampanj.
Stena Line siktar på fler kvinnor inom sjöfarten med global kampanj.

Stena Line siktar på fler kvinnor inom sjöfarten

Stena Line har ökat antalet kvinnliga chefer med 42 procnet på fem år och siktet för framtiden är ställt ännu högre. Redan år 2022 ska 30 ...

Läs mer
Zugol 550


Var tionde lastbil kan ersättas med sjöfart

Varje år skulle 165 000 lastbilar kunna ersättas med sjöfart. En sådan ö...

Läs mer
Zinga
Bild från invigningen 1 februari när Stena Nautica anländer.

Ett år efter öppningen av nya färjelinjen:

Flytten till Halmstad var rätt beslut

Den 1 februari 2020 invigdes Stena Lines nya färjelinje mellan Halmstad och Grenå. Efter...

Läs mer
Vattenfall


Nordisk forskning analyserar bränsleceller och vätgas för sjöfarten

Sjöfarten behöver minska sina växthusgasutsläpp betydligt för att nå...

Läs mer
Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén.

Sjöfartsverket önskar höjda statsanslag

Sjöfarten får idag bära oproportionerligt höga kostnader samtidigt som det...

Läs mer
Stena Line inför munskydd på Danmarkslinjerna under hela resan.

Höga betyg för Stena Lines pandemiåtgärder

Stena Lines passagerare är nöjda med de rutiner som rederiet infört för ett...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se