Facebook


Instagram

Stena Line lägger ner linjen Oslo-Frederikshavn


2020-03-19

Passagerarfartyget Stena Saga som trafikerat linjen Oslo-Frederikshavn sedan 1994 ligger för tillfället vid kaj i hemmahamnen Göteborg.
Bild: Stena Line
Passagerarfartyget Stena Saga som trafikerat linjen Oslo-Frederikshavn sedan 1994 ligger för tillfället vid kaj i hemmahamnen Göteborg.

Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.
Bild: Patrik Olsson/Stena Line
Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Färjerederiet Stena Line har beslutat att linjen mellan Oslo och Frederikshavn läggs ner med omedelbar verkan. Åtgärden sker som en direkt effekt av den påverkan som Coronaviruset (COVID-19) har på Stena Lines passagerarverksamhet. Stena Line, som tidigare i veckan varslade 950 medarbetare i Sverige, tvingas nu att ta till drastiska åtgärder för att sänka kostnaderna och säkerställa den viktiga frakt- och transportverksamheten.

Med anledning av Coronaviruset (COVID-19) och de reserestriktioner som ett flertal länder har infört har Stena Line precis som många andra företag inom resebranschen sett en kraftig nedgång av bokningar under den senaste tiden. Verksamheten i Skandinavien är värst drabbad. Sedan lördagen 14 mars har Stena Line ställt in all trafik mellan Oslo och Frederikshavn och fartyget Stena Saga, som trafikerat linjen sedan 1994 ligger, vid kaj i Göteborg. Nu meddelar Stena Line att verksamheten inte kommer att återupptas och att linjen läggs ner efter mer än 40 år.

– Det är ett tufft läge för Stena Line och det tvingar oss till tuffa beslut. Linjen Oslo-Frederikshavn är i stort sett helt och hållet beroende av passagerartrafik och den viktiga högsäsongen på sommaren. Vi har gjort bedömningen att vi kommer tappa hela högsäsongen i år och vi har helt enkelt inte råd att vänta och hoppas på nästa sommar. Det är med tungt hjärta som vi nu tagit beslutet att stänga linjen, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Stena Line genomför just nu en översikt av verksamheten i samtliga regioner med anledning av den vikande passagerarverksamheten och utesluter inte att det kommer att ske fler neddragningar eller förändringar i tidtabeller och linjenätverket.

– Vårt stora fokus är att hålla igång godsflödena och säkra den viktiga fraktverksamheten till och från Sverige, men också på våra övriga rutter i Europa, säger Niclas Mårtensson.

Nedläggningen av linjen Oslo-Frederikshavn innebär att ett 30-tal medarbetare på Stena Lines norska kontor i Oslo varslas om uppsägning.  Stena Saga som fram tills i lördags trafikerade linjen är svenskflaggad och har cirka 250 svenska medarbetare ombord. De omfattas av det varsel av totalt 950 medarbetare i Sverige som Stena Line presenterade under måndagen 16 mars.


Fakta: Linjen Oslo-Frederikshavn

Linjen Oslo-Frederikshavn startade 1979 och har sedan dess trafikerats av tre olika fartyg, samtliga med namnet Stena Saga. Närmare en halv miljon passagerare reser årligen på linjen varav majoriteten kommer från Norge där fartyget Stena Saga kallats för ”Danskebåten”. Sedan starten och än idag är det främst shopping, god mat, dans och nöje som utmärkt linjen som är känd för både sina helgkryssningar och familjekonceptet ”Barnas båt” under sommarens högsäsong. Bland de lojala kunderna finns en Facebookgrupp med namnet ”Stena Sagas Venner” som har fler än 12 000 medlemmar.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se