Facebook


Instagram

Stena Line minskar koldioxidutsläppen – ligger i framkant inom internationell sjöfart


2020-06-02

Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.
Bild: Stena Line
Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.

Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.
Bild: Stena Line
Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.

Stena Line fortsätter att minska koldioxidutsläppen och ligger nu tio år före den internationella sjöfartens mål för utsläppsminskningar. Under 2019 reducerade färjerederiet utsläppen av koldioxid både totalt och per transporterat ton ombord på fartygen. Nya energieffektiva fartyg, AI-assistans till kaptener ombord och en hög punktlighet pekas i årets hållbarhetsöversikt ”A Sustainable Journey 2019/2020” ut som viktiga åtgärder. 

Trots en tuff situation på grund av COVID-19 kämpar färjerederiet Stena Line vidare för att behålla en ledande position inom hållbar internationell sjöfart. Stena Line har nu släppt sin fjärde hållbarhetsöversikt som beskriver initiativ, förbättringar och utmaningar inom hållbarhetsområdet och även resultat kopplat till företagets ambitiösa hållbarhetsmål.

Stena Line konstaterar att de under 2019 minskade de totala koldioxidutsläppen med 1,7 procent, motsvarande 24 000 ton CO2. Samtidigt minskade utsläpp per transporterat ton med hela 3,6 procent vilket visar att transporterna med rederiets fartyg blivit mycket mer energieffektiva under 2019, och med mer än 40 procent sedan 2008. Med detta resultat ligger nu Stena Line tio år före den internationella sjöfartens (International Maritime Organisation, IMO) mål för energieffektiva transporter, en minskning av CO2-utsläpp med 40 procent till 2030.

– Vi har höga ambitioner för vårt hållbarhetsarbete och vårt mål är att vara ledande inom hållbar sjöfart. Vi har kontinuerligt under de senaste tio åren genomfört fler än 320 energieffektiviseringsåtgärder och investerat i nya och mer energieffektiva fartyg varav två har gått i trafik i år på Irländska Sjön nu under våren. Vi har också löpande utbildat våra kaptener i att köra bränslesnålt och punktligt och under 2019 fick de hjälp av en ny assistent – artificiell intelligens, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.


Målet är att bli klimatneutral 2050
 
Den största utmaningen för Stena Line och sjöfarten är att minska de totala utsläppen och Stena Line har en övergripande vision om att bli fossilfria till 2050, i linje med nationella och internationella klimatmål.

– Att minska våra totala utsläpp är den största utmaningen hittills för såväl Stena Line som den övriga sjöfarten. Vi arbetar parallellt med att minska våra fartygs bränsleförbrukning och utsläpp till både luft och vatten, samtidigt som vi utvärderar morgondagens bränslen. Stena Line har idag ett flertal pågående projekt inom alternativa bränslen, såväl metanoldrift som batteridrift, och planerar att lansera en helt batteridriven färja senast 2030, säger Erik Lewenhaupt.
 

Fakta: Stena Lines hållbarhetsstrategi
Stena Lines hållbarhetsstrategi är uppdelad i fem fokusområden kopplade till FN:s globala mål för hållbar utveckling, med ambitiösa mål inom varje fokusområde. Fokusområdena är Equality & inclusion, Good health & wellbeing, Clean energy, Responsible consumption och Life below water.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se