Facebook


Instagram

Stena Line minskar koldioxidutsläppen – ligger i framkant inom internationell sjöfart


2020-06-02

Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.
Bild: Stena Line
Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.

Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.
Bild: Stena Line
Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.

Stena Line fortsätter att minska koldioxidutsläppen och ligger nu tio år före den internationella sjöfartens mål för utsläppsminskningar. Under 2019 reducerade färjerederiet utsläppen av koldioxid både totalt och per transporterat ton ombord på fartygen. Nya energieffektiva fartyg, AI-assistans till kaptener ombord och en hög punktlighet pekas i årets hållbarhetsöversikt ”A Sustainable Journey 2019/2020” ut som viktiga åtgärder. 

Trots en tuff situation på grund av COVID-19 kämpar färjerederiet Stena Line vidare för att behålla en ledande position inom hållbar internationell sjöfart. Stena Line har nu släppt sin fjärde hållbarhetsöversikt som beskriver initiativ, förbättringar och utmaningar inom hållbarhetsområdet och även resultat kopplat till företagets ambitiösa hållbarhetsmål.

Stena Line konstaterar att de under 2019 minskade de totala koldioxidutsläppen med 1,7 procent, motsvarande 24 000 ton CO2. Samtidigt minskade utsläpp per transporterat ton med hela 3,6 procent vilket visar att transporterna med rederiets fartyg blivit mycket mer energieffektiva under 2019, och med mer än 40 procent sedan 2008. Med detta resultat ligger nu Stena Line tio år före den internationella sjöfartens (International Maritime Organisation, IMO) mål för energieffektiva transporter, en minskning av CO2-utsläpp med 40 procent till 2030.

– Vi har höga ambitioner för vårt hållbarhetsarbete och vårt mål är att vara ledande inom hållbar sjöfart. Vi har kontinuerligt under de senaste tio åren genomfört fler än 320 energieffektiviseringsåtgärder och investerat i nya och mer energieffektiva fartyg varav två har gått i trafik i år på Irländska Sjön nu under våren. Vi har också löpande utbildat våra kaptener i att köra bränslesnålt och punktligt och under 2019 fick de hjälp av en ny assistent – artificiell intelligens, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.


Målet är att bli klimatneutral 2050
 
Den största utmaningen för Stena Line och sjöfarten är att minska de totala utsläppen och Stena Line har en övergripande vision om att bli fossilfria till 2050, i linje med nationella och internationella klimatmål.

– Att minska våra totala utsläpp är den största utmaningen hittills för såväl Stena Line som den övriga sjöfarten. Vi arbetar parallellt med att minska våra fartygs bränsleförbrukning och utsläpp till både luft och vatten, samtidigt som vi utvärderar morgondagens bränslen. Stena Line har idag ett flertal pågående projekt inom alternativa bränslen, såväl metanoldrift som batteridrift, och planerar att lansera en helt batteridriven färja senast 2030, säger Erik Lewenhaupt.
 

Fakta: Stena Lines hållbarhetsstrategi
Stena Lines hållbarhetsstrategi är uppdelad i fem fokusområden kopplade till FN:s globala mål för hållbar utveckling, med ambitiösa mål inom varje fokusområde. Fokusområdena är Equality & inclusion, Good health & wellbeing, Clean energy, Responsible consumption och Life below water.



Källa: Stena Line


Skriv ut



De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen...

Läs mer
Zugol 550
Semestertips:

Ny fotoutställning på Landskrona museum om lotsar och båtmän

Bild från utställningen.

Utställningen ”Lotsar och båtmän i Öresund” med fotografier av...

Läs mer
Viking Mariella.

Alla Viking Lines fartyg återgår i trafik i juli

M/S Mariella och M/S Cinderella börjar trafikera den 2 juli. M/S Mariella trafikerar 2...

Läs mer
Vattenfall
A Nepita efter ombyggnation.

Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena...

Läs mer


Högt förtroende för Sjöfartsverket bland svenskarna

Nu står det klart att Sjöfartsverket är en av Sveriges fem mest ansedda...

Läs mer


Schneider Electric levererar säkerhetslösningar till prestigeprojektet Stockholm Norvik Hamn

I maj öppnade Sveriges nya hamn för rullande gods och containrar på Norvikudden...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se