Facebook


Instagram

Stena Line minskar koldioxidutsläppen – ligger i framkant inom internationell sjöfart


2020-06-02

Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.
Bild: Stena Line
Stena Lines nybyggda färjor Stena Estrid och Stena Edda som gått i trafik på Irländska Sjön under 2020 är upp till 25 % mer bränsleeffektiva jämfört med tidigare fartyg och en viktig del av Stena Lines hållbara resa.

Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.
Bild: Stena Line
Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn.

Stena Line fortsätter att minska koldioxidutsläppen och ligger nu tio år före den internationella sjöfartens mål för utsläppsminskningar. Under 2019 reducerade färjerederiet utsläppen av koldioxid både totalt och per transporterat ton ombord på fartygen. Nya energieffektiva fartyg, AI-assistans till kaptener ombord och en hög punktlighet pekas i årets hållbarhetsöversikt ”A Sustainable Journey 2019/2020” ut som viktiga åtgärder. 

Trots en tuff situation på grund av COVID-19 kämpar färjerederiet Stena Line vidare för att behålla en ledande position inom hållbar internationell sjöfart. Stena Line har nu släppt sin fjärde hållbarhetsöversikt som beskriver initiativ, förbättringar och utmaningar inom hållbarhetsområdet och även resultat kopplat till företagets ambitiösa hållbarhetsmål.

Stena Line konstaterar att de under 2019 minskade de totala koldioxidutsläppen med 1,7 procent, motsvarande 24 000 ton CO2. Samtidigt minskade utsläpp per transporterat ton med hela 3,6 procent vilket visar att transporterna med rederiets fartyg blivit mycket mer energieffektiva under 2019, och med mer än 40 procent sedan 2008. Med detta resultat ligger nu Stena Line tio år före den internationella sjöfartens (International Maritime Organisation, IMO) mål för energieffektiva transporter, en minskning av CO2-utsläpp med 40 procent till 2030.

– Vi har höga ambitioner för vårt hållbarhetsarbete och vårt mål är att vara ledande inom hållbar sjöfart. Vi har kontinuerligt under de senaste tio åren genomfört fler än 320 energieffektiviseringsåtgärder och investerat i nya och mer energieffektiva fartyg varav två har gått i trafik i år på Irländska Sjön nu under våren. Vi har också löpande utbildat våra kaptener i att köra bränslesnålt och punktligt och under 2019 fick de hjälp av en ny assistent – artificiell intelligens, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.


Målet är att bli klimatneutral 2050
 
Den största utmaningen för Stena Line och sjöfarten är att minska de totala utsläppen och Stena Line har en övergripande vision om att bli fossilfria till 2050, i linje med nationella och internationella klimatmål.

– Att minska våra totala utsläpp är den största utmaningen hittills för såväl Stena Line som den övriga sjöfarten. Vi arbetar parallellt med att minska våra fartygs bränsleförbrukning och utsläpp till både luft och vatten, samtidigt som vi utvärderar morgondagens bränslen. Stena Line har idag ett flertal pågående projekt inom alternativa bränslen, såväl metanoldrift som batteridrift, och planerar att lansera en helt batteridriven färja senast 2030, säger Erik Lewenhaupt.
 

Fakta: Stena Lines hållbarhetsstrategi
Stena Lines hållbarhetsstrategi är uppdelad i fem fokusområden kopplade till FN:s globala mål för hållbar utveckling, med ambitiösa mål inom varje fokusområde. Fokusområdena är Equality & inclusion, Good health & wellbeing, Clean energy, Responsible consumption och Life below water.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se