Facebook


Instagram

Stena Line seglar vidare trots nya danska reserestriktioner


2020-10-23

Stena Danica på väg mot Frederikshavn.
Bild: Ann-Charlotte Ytterberg/Stena Line
Stena Danica på väg mot Frederikshavn.

Under torsdagen 22 oktober meddelade danska myndigheter att de inför ytterligare reserestriktioner för resande mellan Sverige och Danmark. Färjerederiet Stena Line fortsätter att segla ett 70-tal avgångar per vecka på färjelinjerna Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå med fokus på både gods- och passagerartrafik.

Danska myndigheter meddelade under torsdagen 22 oktober att de utökar reserestriktionerna till och från flera regioner i Sverige. Stena Line meddelar idag att de fortsätter att segla på linjerna mellan Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå med fokus på både gods- och passagerartrafik, men med utökade säkerhetsrutiner och begränsad passagerarkapacitet ombord på färjorna. Totalt seglar rederiet för närvarande ett sjuttiotal gånger mellan Sverige och Danmark varje vecka, 52 avgångar mellan Göteborg-Fredrikshamn och 22 avgångar mellan Halmstad-Grenå. 

– Trots restriktioner har vi många resenärer som uppfyller kriterierna för att resa till och från Danmark, bland annat arbete, bostad, transit till andra länder eller att hälsa på familj, säger Julia Kronberg, ansvarig för passagerartrafiken på Stena Line.


Resor från Sverige:

För boende i Västra Götaland och flera andra regioner krävs återigen särskilda skäl för att resa in i Danmark från och med 24 oktober.

För boende i Halland, som klassas som ”gränsland” krävs anmärkningsvärda skäl eller ett negativt COVID-19-test för att resa in i Danmark. På linjen Halmstad-Grenå finns det ingen möjlighet att resa som fotpassagerare över dagen.


Resor från Danmark:

Danmark avråder från resor till de flesta regioner i Sverige, inklusive Halland och Västra Götaland. För danskar med anmärkningsvärda skäl att resa eller äger ett eget boende i Sverige gäller inte avrådan.  



Källa: Stena Line


Skriv ut



Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska...

Läs mer
Zugol 550


Ekobonus för sjöfarten förlängs

För att bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till sjö...

Läs mer
Zinga


Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad...

Läs mer
Vattenfall

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines Danmarkslinjer

Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines två Danmarkslinjer mellan...

Läs mer
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta...

Läs mer
Hamnen i Beirut dagar efter den stora explosionen.

ABB stöttar satsningar på återuppbyggnad av kritisk infrastruktur i Beirut

Efter den förödande explosionen i Beiruts hamn i Libanon i augusti 2020, då må...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se