Facebook


Instagram

Stena Line startar ny fraktlinje i Östersjön


2020-08-07

Stena Gothica är en av färjorna som trafikerar sträckan Liepaja-Karlskrona-Travemünde.
Bild: Stena Line/Ann-Charlotte Ytterberg
Stena Gothica är en av färjorna som trafikerar sträckan Liepaja-Karlskrona-Travemünde.

Från och med torsdagen den 13 augusti startar färjerederiet Stena Line en ny fraktlinje i Östersjön genom att lägga till ett svenskt hamnstopp i Karlskrona på den befintliga linjen mellan Liepaja i Lettland och Travemünde i Tyskland.   

Stena Line trafikerar totalt sex färjelinjer till och från Sverige. Från och med den 13 augusti blir det en sjunde när den svenska hamnen Karlskrona blir ett stopp på vägen på Stena Lines befintliga linje som knyter ihop Östersjön mellan Liepaja i Lettland och Travemünde i Tyskland. Linjen har och kommer fortsatt att ha fokus på frakt men tar även emot passagerare. Det svenska hamnstoppet förbättrar ytterligare möjligheterna till handel och transport mellan länderna runt Östersjön och Sverige.

– Vi fortsätter att stärka vår position som Europas ledande färjerederi och utvecklas tillsammans med våra kunder där efterfrågan är som störst, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Förutom linjen mellan Liepaja och Travemünde som nu får ett svenskt hamnstopp, erbjuder Stena Line sedan tidigare sex färjelinjer från Sverige till Danmark, Tyskland, Polen och Lettland. Hamnstoppet i Karlskrona kommer inledningsvis att ske på torsdagskvällar, på vägen från Liepaja till Travemünde.

– Vi ser en ökad efterfrågan för sjötransporter i den expansiva regionen Östersjön och vi är glada över att kunna utöka erbjudandet till våra fraktkunder ytterligare. Vår ambition är att fortsätta utöka både kapacitet och frekvens på linjen framöver, säger Erik Thulin, ansvarig för Stena Lines färjelinjer till och från Lettland. 

Linjen kommer fortsatt att trafikeras av de två 171 meter långa fartygen Stena Gothica och Urd som har en lastkapacitet på 1600 längdmeter. De två fartygen seglar under dansk flagg och tillhör därför Stena Rederi A/S i Köpenhamn, ett helägt dotterbolag till Stena AB. 



Källa: Stena Line


Skriv ut





Hastighetsbegränsningar för fartyg – ny studie utreder konsekvenserna för svensk sjöfart

Är globala obligatoriska fartsänkningar lösningen på sjöfartens klimatutsläpp? Detta är i fokus i en ny forskningsstudie som tittar på frågan ur ett...

Läs mer
Zugol 550
Göta kanal 2.0 skapar ett hundratal arbetstillfällen hos entreprenörer som kontrakteras för renoveringen.

Regeringen satsar ytterligare 80 miljoner till upprustningen av Göta kanal

Göta kanal 2.0 är namnet på det renoveringsprojekt som AB Göta kanalbolag och...

Läs mer

Trafikverket får i uppdrag att färdigställa Södertälje sluss och kanal

Mälarprojektet går in i en ny fas. Sjöfartsverket och Trafikverket har inlett ett...

Läs mer
Vattenfall


Sjöfartsverket summerar räddningssommaren

Sjöfartsverket genomförde över 800 sjöräddningsinsatser under årets...

Läs mer
<span><span><span>Erik Goth Småland forskning, med <span><span><span>en undersökning av data från 82 volontärledare och 14 strukturerade intervjuer med volontärer</span></span></span>, visade att fartygsbevarandet ofta börjar med att ett fartyg som känns viktigt för lokalsamhället riskerar att gå förlorat. </span></span></span>

Volontärarbete viktigt för äldre fartygs bevarande och för eget välbefinnande

Volontärarbete för att skydda historiska fartyg i Norge skapar värden både...

Läs mer
Sjömålsroboten RBS15 (bilden är en illustration).

Saab får order på sjömålsrobot från Tyskland

Saab har fått en beställning från sin tyska partner Diehl Defence för...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se