Facebook


Instagram

Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa


2020-12-03






Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad och nu är på väg från varvet i Kina till Europa för att gå i trafik på Irländska Sjön i början 2021. Färjan är det tredje av fem fartyg av modellen E-Flexer som Stena Line bygger tillsammans med Stena RoRo på CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Stena Embla och hennes systerfartyg Stena Estrid och Stena Embla är bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen och är en viktig del i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan.

Tidigt på morgonen tisdagen 1 december påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa färd från Kina tillbaka till Europa innan hon ska gå i trafik på Irländska Sjön i början av 2021. Tidigare under året har systerfartygen Stena Estrid och Stena Edda som byggts vid samma varv, gått i trafik på linjerna Dublin (Irland) och Holyhead (Wales) samt Belfast (Nordirland) och Birkenhead/Liverpool (England). 

På grund av pandemin genomfördes det endast en mindre överlämningsceremoni av fartyget den 19 november i Weihai, Kina. På plats för att ta emot färjan var Kapten Neil Whittaker, som också blir dess första Befälhavare och ska segla hem Stena Embla tillsammans med sin besättning. Via länk från Stena Lines huvudkontor i Göteborg deltog bland annat Stena Lines VD Niclas Mårtensson som konstaterade att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena Line:

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson. 

De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering på Irländska Sjön. I november har Stena Line firat 25 år i Belfast och 25 år på linjen Holyhead-Dublin och totalt går idag sex av Stena Lines 18 färjelinjer i regionen.  

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson.

Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som levereras till Stena Line under ett och samma år.

– Vi är imponerade att varvet trots den pågående pandemin återigen lyckats leverera i tid och ser fram emot att välkomna fartyget och dess besättning till sitt nya hem på Irländska Sjön”, säger Niclas Mårtensson.

Fakta om Stena Lines nya fartyg:

  • 215 meter långa RoPax-fartyg optimerade för både gods- och passagerartrafik med en kapacitet på 3 100 längdmeter lastdäck, bildäck för 120 bilar och total passagerarkapacitet på 1000 personer.
  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.
  • Namnet Stena Embla är baserat på Stena Lines svenska arv och enligt den nordiska mytollogin var Embla den första kvinnan. 


Ytterligare två fartyg har börjat byggas
Under året har också byggnationen påbörjats av ytterligare två längre färjor av modellen E-Flexer vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet.

De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket också möjliggör en konvertering till elhybrid i framtiden. Leverans är planerad till 2022 och Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se