Facebook


Instagram

Stena Lines nya RoPax-färjor börjar ta form


2018-02-06

Niclas Mårtensson, VD Stena Line, tillsammans med Magnus Olsson, Projektledare Stena RoRo, på väg att lägga mynt under kölen.
Bild:Stena Line
Niclas Mårtensson, VD Stena Line, tillsammans med Magnus Olsson, Projektledare Stena RoRo, på väg att lägga mynt under kölen.

I fredags, den 2 februari, hölls den officiella kölsträckningsceremonin på Avic Weihai Shipyard i Kina. Denna traditionella ceremoni är starten på konstruktionen av skrov och de exteriöra delarna av fartyget.

- Det här är en viktig milstolpe i vårt spännande nybyggnadsprojekt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionella myntceremonin där 4 mynt (GBP, EUR, SEK och RMB) placerades under kölen som en symbol för att ge lycka och välgång till sjöss.

De nya RoPax-fartygen har en planerad levererans under 2019 och 2020. De kommer att vara cirka 50 procent större än standarden på dagens RoPax-färjor. Investeringen är ett bevis på att Stena Line bygger vidare på sin framgångsrika affärsmodell med en kombination av frakt och passagerare.

- Vårt mål är att dessa fartyg ska vara i absolut framkant vad gäller energieffektivitet, flexibilitet och kundupplevelse. Framför allt lägger vi stor tonvikt på att utveckla en rad spännande digitala lösningar som kommer ge våra kunder nya upplevelser ombord. Detta är en del av vårt digitaliseringsarbete som ska ta oss in i framtiden och ge våra kunder nya och unika tjänster och upplevelser, säger Niclas Mårtensson.

De nya RoPax-färjorna planeras gå i trafik på Irländska sjön och är en strategisk investering för att fortsätta stärka Stena Lines verksamhet i den regionen.

- Vi är positiva om framtiden och tror på en fortsatt tillväxt när det gäller färjetransporter. Det här är ett viktigt steg att göra vår verksamhet redo att ta hand om den förväntade tillväxten, säger Niclas Mårtensson.

Tekniska fakta:

 

Längd: 214,5 m

Djup: 6,4 m

Bredd: 27,8 m

Kapacitet bildäck: 3,100 längdmeter + 120 bilar

Passagerarkapacitet: 1,000

Hytter: 175

Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Maxfart: 22 knots

Varv: AVIC Weihai Shipyard, Kina




Källa: Stena Lines


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se