Facebook


Instagram

Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation


2020-06-24

A Nepita efter ombyggnation.
Bild: Stena RoRo
A Nepita efter ombyggnation.

Scrubber.
Bild: Stena RoRo
Scrubber.

Passagerarhytt.
Bild: Stena RoRo
Passagerarhytt.

Stena Superfast X.
Bild: Stena RoRo
Stena Superfast X.

A Nepita.
Bild: Stena RoRo
A Nepita.

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena Superfast X till nattfärja, som under namnet A Nepita ska trafikera Marseille – Korsica – Nordafrika. Hon har fräschats upp, målats om, fått anpassad inredning, många fler hytter och utrustats med scrubbers av hybridtyp. Ny kund är franska rederiet Corsica Linea.

Ombyggnationen, som genomförts i Pireus i Grekland, innebar att antalet passagerarhytter ombord ökade från 45 till 176, varav 94 är nybyggda och 33 tidigare besättningshytter som konverterats till passagerarhytter. Fartyget har också utrustats med scrubbers av hybridtyp, ett avgasrenings-system som minskar utsläppen av svavel i luften. A Nepita ska operera både på rederiets inrikeslinjer och mellan Frankrike och Nordafrika.

– Ombyggnationen har gått supersnabbt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Medelhavet är affärsmässigt ett känt område för oss men i det här fallet rör det sig om en ny kund och det är ju extra roligt. Den här uppgiften – att ta kundens önskemål, omsätta dem i handling och dessutom agera snabbt – det är vad vi är bäst på, kommenterar Niklas Andersson, General Manager Operation hos Stena RoRo.

– Processen har gått extremt fort och samarbetet med berörda leverantörer har fungerat mycket väl.  Trots stora svårigheter relaterade till rådande Covid-19 pandemi , med bland annat varvsarbetare och underleverantörer som tvingats sitta i karantän, har vi lyckats hålla tidplanen, berättar Claes Tisell, Site Manager för Stena RoRo och på plats på varvet i Grekland. 

Platsen där ombyggnationen ägde rum är inget traditionellt varv. Fartyget ”parkeras” på en plats vid kajen och upptar därmed en bit land dit underleverantörer har tillträde. Hela arbetet koordineras av en lokal firma. En flytdocka används vid behov.

– Detta är ett känt och uppskattat koncept i Medelhavet och inte minst i Pireaus, som innebär stor frihet i planering och genomförande, fortsätter Claes Tisell.

Färjan, byggd år 2002, hette tidigare Stena Superfast X och har bland annat trafikerat linjen Dublin – Holyhead i Stena Lines regi.


Fakta: A Nepita
Längd: 203 meter
Djup: 6,60 meter 
Bredd: 25,70 meter
Kapacitet: 1930 längdmeter + 411 bilar, 1 200 passagerare, 176 hytter 



Källa: Stena RoRo


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se