Facebook


Instagram

Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation


2020-06-24

A Nepita efter ombyggnation.
Bild: Stena RoRo
A Nepita efter ombyggnation.

Scrubber.
Bild: Stena RoRo
Scrubber.

Passagerarhytt.
Bild: Stena RoRo
Passagerarhytt.

Stena Superfast X.
Bild: Stena RoRo
Stena Superfast X.

A Nepita.
Bild: Stena RoRo
A Nepita.

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena Superfast X till nattfärja, som under namnet A Nepita ska trafikera Marseille – Korsica – Nordafrika. Hon har fräschats upp, målats om, fått anpassad inredning, många fler hytter och utrustats med scrubbers av hybridtyp. Ny kund är franska rederiet Corsica Linea.

Ombyggnationen, som genomförts i Pireus i Grekland, innebar att antalet passagerarhytter ombord ökade från 45 till 176, varav 94 är nybyggda och 33 tidigare besättningshytter som konverterats till passagerarhytter. Fartyget har också utrustats med scrubbers av hybridtyp, ett avgasrenings-system som minskar utsläppen av svavel i luften. A Nepita ska operera både på rederiets inrikeslinjer och mellan Frankrike och Nordafrika.

– Ombyggnationen har gått supersnabbt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Medelhavet är affärsmässigt ett känt område för oss men i det här fallet rör det sig om en ny kund och det är ju extra roligt. Den här uppgiften – att ta kundens önskemål, omsätta dem i handling och dessutom agera snabbt – det är vad vi är bäst på, kommenterar Niklas Andersson, General Manager Operation hos Stena RoRo.

– Processen har gått extremt fort och samarbetet med berörda leverantörer har fungerat mycket väl.  Trots stora svårigheter relaterade till rådande Covid-19 pandemi , med bland annat varvsarbetare och underleverantörer som tvingats sitta i karantän, har vi lyckats hålla tidplanen, berättar Claes Tisell, Site Manager för Stena RoRo och på plats på varvet i Grekland. 

Platsen där ombyggnationen ägde rum är inget traditionellt varv. Fartyget ”parkeras” på en plats vid kajen och upptar därmed en bit land dit underleverantörer har tillträde. Hela arbetet koordineras av en lokal firma. En flytdocka används vid behov.

– Detta är ett känt och uppskattat koncept i Medelhavet och inte minst i Pireaus, som innebär stor frihet i planering och genomförande, fortsätter Claes Tisell.

Färjan, byggd år 2002, hette tidigare Stena Superfast X och har bland annat trafikerat linjen Dublin – Holyhead i Stena Lines regi.


Fakta: A Nepita
Längd: 203 meter
Djup: 6,60 meter 
Bredd: 25,70 meter
Kapacitet: 1930 längdmeter + 411 bilar, 1 200 passagerare, 176 hytter 



Källa: Stena RoRo


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se