Facebook


Instagram

Stena RoRo tecknar avtal om nybyggnation för långtidscharter till DFDS


2018-04-27

Bild: Stena RoRo

Det nu beställda fartyget är det femte i den s k Stena E-Flexer RoPax-klassen och Stena RoRo har ytterligare tre optioner tillgängliga för leverans år 2021 och framåt. Samtidigt har ett 10-årigt charteravtal av nybyggnationen tecknats med DFDS. Den nya färjan kommer att trafikera Engelska kanalen mellan Dover och Calais. Med en kapacitet på 3 100 längdmeter och en möjlighet att ta upp till 1 000 passagerare kommer färjan att bli DFDS största på kanalen. Den är utvecklad utifrån högt ställda krav på effektivitet och miljö, samt med 25 procents förväntad lägre bränsleförbrukning jämfört med dagens färjor.

2016 placerade Stena RoRo en order på fyra stora RoPax fartyg hos det kinesiska varvet AVIC International med option att utöka ordern med fyra ytterligare fartyg. Det nu beställda fartyget är nummer fem i serien.

– Fartygets design kommer att utarbetas i tätt samarbete med DFDS. Den här affären är ett bra exempel på hur vi arbetar såsom den största och mest välkända tonnage leverantören inom RoPax-segmentet, säger Per Westling, VD Stena RoRo.

Beställningen är en del i DFDS pågående förnyelse av sin flotta och kommer att ersätta ett av de sex fartyg som nu korsar Engelska kanalen.

– De här fartygen har designats inte bara utifrån högsta standard vad gäller teknik och miljöprestation, men också med en hög grad av flexibilitet. Detta möjliggör att designen kan justeras för att uppfylla våra kunders specifika behov. Som leverantör är vi mycket glada och stolta över att DFDS anförtror oss uppdraget att utveckla det här högeffektiva fartyget, som skall operera i deras mycket intensiva trafik på Engelska kanalen, säger Per Westling.

– Förutom den här ordern har vi nyligen avslutat en liknande affär med det franska färjerederiet Brittany Ferries. De tre övriga fartygen kommer att opereras av Stena Line på Irländska sjön, avslutar Per Westling.



Källa: Stena RoRo

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se