Facebook


Instagram

Svenska Climeon i omfattande samarbete med Viking Line


2019-12-12

Bild: Viking Line

Bild: Viking Line

Viking Line bygger just nu fartyget Viking Glory, som kommer att vara ett av världens mest klimatsmarta fartyg när det sätts i trafik 2021. Fartyget ska rustas med flera tekniska innovationer, där Viking Line bland annat samarbetar med svenska cleantechföretaget Climeon för att minska fartygets klimatpåverkan. Climeons system beräknas minska CO2-utsläppen med cirka 4 000 ton per år.

Viking Lines nya fartyg Viking Glory byggs för närvarande i Xiamen i Kina. Fartyget kommer att utrustas med flera tekniska innovationer för att minska utsläpp och klimatpåverkan, bland annat med system utvecklat av svenska cleantechföretaget Climeon.

Climeons Heat Power System tar till vara spillvärmen från motorerna och använder det till att dels värma upp fartyget, men också för att generera ren elektricitet. Dessutom kommer Viking Line att bli först ut i världen med att installera Climeons ångturbiner som tar till vara spillvärme från gaser som bildas i förbränningsprocessen. Sammanlagt beräknas Heat Power-modulerna och ångturbinerna minska CO2-utsläppen med minst 4 000 ton per år. Ångturbinerna tas i ett första skede i bruk på Viking Glory, men kommer att utvärderas för att eventuellt installeras på Viking Lines övriga sex fartyg i framtiden.

– Vi är väldigt stolta över det förtroende som vi fått av Viking Line och att de väljer att fortsätta vara en pionjär inom energieffektivitet i marinindustrin genom att installera både Heat Power-moduler och ångturbiner från Climeon. Varje enhet kan att producera upp till 150 kW, vilket kan jämföras med den mängd elektricitet som behövs för att ladda 250 000 mobiltelefoner om dagen. Vårt estimat är att Viking Glory minskar sina CO2 utsläpp med cirka 4 000 ton per år genom vår nya lösning, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

Viking Line var först i världen med att satsa på energiåtervinningssystemet från svenska Climeon när man redan 2015 installerade den allra första prototypen utvecklad för fartyg ombord på Viking Grace. Vid byggandet av Viking Glory har man nu valt att redan från start involvera Climeon i utvecklingsarbetet.

– Bränslet är den näst största utgiftsposten för Viking Line, men att vara energieffektiva handlar inte bara om att göra besparingar. Det som är viktigast för oss är att vi jobbar aktivt för en hållbar sjöfart. Climeon Heat Power System kommer ge upp till 40 procent av den el som behövs för passagerarfunktionerna ombord, säger Kari Granberg, projektchef Viking Glory på Viking Line.


Climeon Heat Power System i korthet:
Energiåtervinningssystemet förvandlar spillvärme från motorerna till elektricitet. En förenklad beskrivning av hela processen är följande: Motorer behöver kylvatten för att inte överhettas och skära fast. Då kylvattnet går genom motorerna hettas det upp och värme uppstår. Oftast leder man ut denna spillvärme från fartyget, och värmen går således förlorad. Med hjälp av Climeons innovativa system omvandlas värmen till ren elektricitet.



Källa: Viking Line

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se