Facebook


Instagram

Sveriges Hamnar lockoutar hamnarbetarförbundet – vi tillåter inga hot mot gällande avtal


2019-01-21

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.
Bild: Transportföretagen
Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på Hamnarbetarförbundets 25 konfliktvarsel.
– Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet kollektivavtal men mötts av en hagelstorm av konfliktvarsel. Vi försvarar oss mot en konflikt som hotar att kosta Sverige miljardbelopp, hotar vårt gällande avtal och relation med LO-förbundet Transport samt hotar hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. Därför lockoutar vi Hamnarbetarförbundet, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

I höstas begärde Hamnarbetarförbundet förhandlingar med Sveriges Hamnar om kollektivavtal. I samband med förhandlingarna har Sveriges Hamnar erbjudit Hamnarbetarförbundet ett så kallat andrahandsavtal på Hamn- och stuveriavtalet. Ett andra handsavtal skulle ge Hamnarbetarförbundet alla de rättigheter och skyldigheter som tillkommer fackföreningar som tecknar kollektivavtal, bland annat inflytande över arbetsmiljöarbetet.

Rättigheter som Hamnarbetarförbundet saknar idag, säger sig vilja ha och motiverar sina strejker med. Detta avvisades dock av Hamnarbetarförbundet eftersom de inte accepterar ett kollektivavtal som i förhållande till gällande kollektivavtal är ett andrahandsavtal.

Av det skälet avbröt Hamnarbetarförbundet förhandlingarna och varslade om stridsåtgärder i form av strejker och blockader mot Sveriges Hamnar och dess medlemmar. Sedan den 14 januari har Hamnarbetarförbundet lagt 25 konfliktvarsel. Om varslen inte dras tillbaka inleder Hamnarbetarförbundet sina konfliktåtgärder den 23 januari.

Hamnarbetarförbundet har officiellt och inofficiellt deklarerat att de avser att löpande fortsätta varsla om nya strejker samt att dessa kommer att trappas upp i omfång och volym.

Hamnarbetarförbundets strejker slår hårt mot aktuella hamnverksamheter vilket i sin tur drabbar Sverige i allmänhet och aktuella orter och regioner i synnerhet. En konsekvensanalys av Hamnarbetarförbundets konfliktåtgärder i Göteborg visade att kostnaderna för dessa uppgick till 4,5 miljarder kronor, enbart under 2017. Kostnaderna drabbar företag och konsumenter över hela Sverige.

– Sveriges Hamnars lockoutåtgärder är nödvändiga försvarsåtgärder. Konflikten kan kosta Sverige miljardbelopp om den tillåts fortgå, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges Hamnar.

Hamnarbetarförbundets strejker förhindrar arbetet under de dagar strejkerna äger rum varför Sveriges Hamnar beslutat att lockouta de strejkande hamnarbetarförbundsmedlemmarna hela dagen. Sveriges Hamnars lockout riktas enbart mot hamnarbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar står fast vid erbjudandet till Hamnarbetarförbundet om att ingå ett andra handsavtal på Hamn- och stuveriavtalet.

– Vår enda önskan är att lugn och ro ska råda i hamnarna så att verksamheten kan fokusera på att serva kunderna och Sverige i stort, säger Mattias Dahl.

LO-förbundet Transport har organiserat hamnarbetare allt sedan hamnarbetare började organisera sig och Transport organiserar flest hamnarbetare. Det är med Transport som Sveriges Hamnar har Hamn- och stuveriavtalet. Hamn- och stuveriavtalet är ett av de äldsta kollektivavtalen på svensk arbetsmarknad.

Hamnarbetarförbundet har i 45 år utmanat den ordningen med konflikthot, vilket är en attack på hela den svenska arbetsmarknadsmodellen som bygger på ett kollektivavtal för varje bransch och lika villkor för alla anställda. Konfliktens kärna är Hamnarbetarförbundet och deras vilja att bryta. För att överleva måste det som Hamnarbetarförbundet ger sina medlemmar vara bättre än det som Transport ger sina.

Sveriges Hamnar har kontinuerligt slutit kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som sedan mycket lång tid tillbaka organiserar hamn- och stuveriarbetare. Trots detta drabbas hamnverksamheten sedan decennier av oförutsedda stridsåtgärder.

– Hamnarbetarförbundets agerande visar på behovet att snabbt få ny lagstiftning på plats. Arbetsgivare som ingått kollektivavtal och följer den svenska arbetsmarknadsmodellen måste få åtnjuta fredsplikt, säger Mattias Dahl.

Den svenska modellens avgörande byggsten är det branschvisa centrala kollektivavtalet. I Sverige har varje bransch sitt kollektivavtal och det gäller för alla inom branschen. Konkurrerande fackföreningar, som Hamnarbetarförbundet, kan ingå ett så kallat andrahandsavtal. Det innebär att det kollektivavtal som Sveriges Hamnar ingått med Transport – Hamn- och stuveriavtalet – även fortsättningsvis skulle gälla för alla som arbetar i hamnarna men att Hamnararbetarförbundet skulle få alla de rättigheter och skyldigheter som tillkommer fackföreningar som tecknar kollektivavtal

– Hamnarbetarförbundet har konstant vägrat att teckna ett andrahandsavtal, detta oavsett när vi eller när de statliga medlarna erbjudit Hamnarbetarförbundet det. Tyvärr väljer Hamnarbetarförbundet konflikt istället för avtal, fredsplikt och utveckling vilket hotar den svenska modellen, avslutar Joakim Ärlund.



Källa: Transportföretagen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se