Facebook


Instagram

Hamnkonflikten:

Sveriges Hamnar säger ja och Hamnarbetarförbundet säger nej till medlarnas lösningsförslag


2019-01-23

Under helgen har intensiv medling pågått för att lösa hamnkonflikten. Under tisdagsmorgonen fick parterna de statliga medlarnas förslag till lösning. Medlarnas förslag innebär att parterna ska ingå ett andrahandsavtal. Sveriges Hamnar har accepterat medlarnas förslag men Hamnarbetarförbundet har återigen avvisat förslaget.

Under förra veckan mottog Sveriges Hamnar ett stort antal varsel om strejk från Hamnarbetarförbundet. Hittills har Hamnarbetarförbundet varslat om 25 konflikter i 15 hamnar runtom i Sverige med start den 23 januari. Strejkerna är strategiskt planerade för att orsaka hamnarna och deras kunder maximal ekonomisk skada. Hamnarbetarförbundet motiverar sina strejker med att de önskar ingå ett kollektivavtal med Sveriges Hamnar.

Det statliga oberoende medlingsinstitutet har utsett tre erfarna medlare att medla i konflikten. I dag kom medlarnas förslag till lösning. Lösningen innebär att Hamnarbetarförbundet får ett kollektivavtal med Sveriges Hamnar, alltså precis det som Hamnarbetarförbundet påstår sig vilja ha. Kollektivavtalet är ett andra handsavtal, det vill säga det har samma innehåll som det avtal som gäller för hamnarbete i Sverige och som Sveriges Hamnar har med fackförbundet Transportarbetareförbundet. Om Hamnarbetarförbundet skulle ha accepterat medlarnas bud hade Hamnarbetarförbundet blivit ett kollektivavtalsbärande fackförbund med alla de rättsliga rättigheter och skyldigheter som följer av det.

Sveriges Hamnar tackade ja till medlarnas bud. Hamnarbetarförbundet avvisade budet. Det innebär att Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bryta ut i morgon onsdag den 23 januari.

– Vi är lösningsorienterande och villiga att pröva alla förslag. Allt så länge som lösningarna inte hotar den svenska modellen. Den svenska modellen är ingen a la carte meny utan en all inclusive historia. Vi accepterar inte försök att köra sönder den svenska modellen. Vi kan inte acceptera att olika villkor kan komma att gälla i hamnarna för olika medarbetare allt beroende på vilket fack medarbetarna är medlemmar i, säger Mattias Dahl vd Transportföretagen.

– Situationen är allvarlig. Konsekvenserna av Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bli stora. Svenska företag och arbetstillfällen hotas. Vi har gjort vad vi kan för att lösa situationen så att hamnarna kan återgå till att serva sina kunder och Sverige. Vi har accepterat medlarnas förslag till lösning och är villiga att ingå ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet. Det är svårt att förstå varför Hamnarbetarförbundet tackat nej. Medlarnas lösning innebär att Hamnarbetarförbundet får allt som de sagt sig strida för och vilja ha. Hamnarbetarförbundet har en tung och svår förklaringsbörda för sitt agerande, säger Joakim Ärlund förhandlingschef för Sveriges Hamnar.

– Hamnarbetarförbundets agerande visar på behovet att skyndsamt få den föreslagna lagstiftningsförändringen gällande konflikträtten mot företag som har kollektivavtal på plats. Den nytillträdda regeringen bör se över möjligheterna att påskynda lagstiftningsprocessen, avslutar Mattias Dahl vd Transportföretagen.



Källa: Transportföretagen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se