Facebook


Instagram

Svevia tar hand om förorenade massor från Gislövs småbåtshamn


2020-11-24

Muddermassor från Gislövs småbåtshamn är förorenade. Svevia tar hand om transport och emot dem på sin efterbehandlingsanläggning i Ystad.
Bild: Niclas Ingvarsson
Muddermassor från Gislövs småbåtshamn är förorenade. Svevia tar hand om transport och emot dem på sin efterbehandlingsanläggning i Ystad.

Svevia ska transportera och ta emot 20 000 kubik förorenade muddermassor. Uppdraget åt Trelleborgs kommun sträcker sig från november och fram till början av nästa år.


I samband med ombyggnationer vid Gislövs småbåtshamn, utanför Trelleborg, utförs schaktningsarbeten eller muddring som det heter när grävarbetet sker under vattnet.

Eftersom massorna är förorenade behöver de saneras för att eventuellt kunna återanvändas.

– Svevia har totalt sju efterbehandlingsanläggningar runt om i Sverige, just de här massorna transporterar vi till vår anläggning i Ystad, säger Mattias Persson, Svevia.

Efterbehandlingsanläggningarna är anpassade och utrustade för att säkerställa att föroreningar inte sprider sig, därutöver behöver anläggningarna särskilt tillstånd för att ta emot och hantera förorenade massor.

– Här läggs massorna på en tät och väl invallad yta där de avvattnas på ett sätt som gör att vi har total kontroll på var vattnet tar vägen. Just muddermassor består av stora mängder vatten.

Vattnet körs genom en vattenreningsanläggning, där föroreningarna fångas upp i ett filter som går till destruktion. Genom provtagning mäts föroreningsgraden i massorna som sedan hanteras beroende på vad proven visar.

– Förenklat kan man säga att det i huvudsak finns två scenarier. Det ena är att massorna fortfarande har så hög föroreningsgrad att de måste lämnas till särskilt anpassad deponi. Det andra alternativet är att föroreningsgraden är tillräckligt låg för att massorna ska kunna återanvändas som konstruktionsmaterial. Och då är det absolut vanligaste att de används som tätskikt när deponier sluttäcks.

Det finns också en möjlighet att sanera och tvätta rent förorenade massor i Svevias jordtvätt.

– För just muddermassor är det inte möjligt men annan form av material som är mer sandig kan renas i vår jordtvätt. I den bästa av världar skulle alla massor så småningom, efter sanering och tvätt gå att återanvända. Med våra efterbehandlingsanläggningar och vår jordtvätt visar vi att det finns alternativ. Vår jordtvätt är mobil och kan transporteras till projekt som vill återanvända sina massor på plats. På så sätt kan aktuellt projekt drastiskt minska sina transporter, då varken förorenade massor behöver fraktas bort eller nya rena massor hämtas, avslutar Mattias Persson, Svevia.

Mottagningsanläggningarna finns i Piteå, Umeå, Bollnäs, Eskilstuna, Ljungby, Tofta och Ystad. De tillståndsgivna mängderna på respektive anläggning varierar mellan 10 000 ton och 85 000 ton.

Projektet med att transportera och ta emot muddermassorna från Gislövs småbåtshamn startade under november och kommer att pågå cirka två månader in på det nya året. Kontraktet är värt cirka åtta miljoner kronor.



Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se