Facebook


Instagram

Tallink Grupp ansluter de två första fartygen till grön landström i Värtahamnen för att minska miljöpåverkan


2019-06-21

Anslutning till högspänningsanläggning – grön landström – i Värtahamnen.
Bild: Tallink
Anslutning till högspänningsanläggning – grön landström – i Värtahamnen.

Tallink Grupp har i veckan anslutit två av sina fartyg, Silja Serenade och Silja Symhony till grön landström i Värtahamnen. Anslutningen till landström sker när fartygen ligger i hamn, i syfte att minska fartygens miljöpåverkan och för att minska emissioner.

Silja Symphony och Silja Serenade, som trafikerar rutten Stockholm – Helsingfors, har sedan februari 2019 testat olika system inför att börja använda landström. De två första fartygen som ansluts till den nya anläggningen, syftar till att göra hamnarna runt Östersjön grönare ett samarbete mellan Tallink Grupp och Stockholms Hamnar.

Värtahamnen är för närvarande den enda hamnen i Östersjöns norra del att ha en högspänningssanslutning. Anläggningen gör det möjligt för fartyg att använda landbaserad grön el via en högspänningskabel när fartygen är förtöjda och i hamn. Användningen av landström gör det möjligt för fartygen stänga av alla maskiner och generatorer, vilket därmed avsevärt minskar fartygens utsläpp, buller i närområdet och förbättrar arbetsmiljön i maskinrummet.

– Vi är mycket glada över att ett så omfattande arbete i nära samarbete med Stockholms Hamnar och Stockholms Stad har resulterat i detta betydande steg framåt i vårt arbete med att minska sjöfartens miljöpåverkan, säger Paavo Nõgene, VD på Tallink Grupp.
– Denna typ av projekt genomförs inte över en natt, då det krävs stora investeringar, personliga ansträngningar och engagemang från alla inblandade parter, men det är uppenbart att åtgärder som dessa måste vidtas. Tallink Grupp gör allt det kan för att identifiera gröna och hållbara lösningar, arbeta med högteknologiska och innovativa företag som bidrar med bra idéer och goda insikter för vår bransch och självklart med att implementera de hållbarhetsfrämjande initiativ som identifieras, så snabbt som möjligt. Vi arbetar för närvarande tillsammans med Helsingfors och Tallinns hamn för implementera denna typ av anläggningar i framtiden.

– Hållbarhetsfrågor är avgörande för sjöfartens framtid, inte minst i hjärtat av Stockholm, säger Thomas Andersson, VD på Stockholms Hamnar.
– Vi är därför särskilt nöjda när Tallink Silja valde att använda sig av den nybyggda landströmsanläggningen vid den nya Värtapiren för att utnyttja våra miljöincitament. Det är stora och svåra frågor som ingen part hanterar på egen hand, det enda sättet framåt är i samarbete mot ömsesidiga mål.

Ytterligare två fartyg, Baltic Queen och Victoria I som trafikerar rutten Stockholm – Tallinn, har utrustas med anslutning till landström och arbetet med att ansluta båda fartygen har påbörjats denna vecka. Användning och anslutning av landström kommer därefter att öka under nästkommande månader. 



Källa: Tallink Group


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se