Facebook


Instagram

Tallink Grupp presenterar försämrade finansiella resultat till följd av COVID-19


2020-05-08

Bild: Tallink Grupp

Tallink Grupp har idag publicerat sina finansiella resultat för Q1 2020. Siffrorna visar ett försämrat totalresultat för årets tre första månader jämfört med samma period 2019. Koncernens icke reviderade konsoliderade intäkter under första kvartalet var 154,9 miljoner euro, en minskning med 13,4 procent jämfört med Q1 2019 (totala intäkter under Q1 2019 var 178,9 miljoner euro) och nettoförlusten ökade med 19,6 procent till totalt 30,2 miljoner euro (nettoförlust Q1 2019 uppgick till 25,3 miljoner euro). Gruppens oreviderade EBITDA under första kvartalet 2020 var -1,3 miljoner euro (3,8 miljoner euro under första kvartalet 2019).

Årets två första månader (januari och februari) inleddes positivt med ökade passagerarsiffror i såväl januari som februari med 12,4 procent respektive 8 procent. Som ett resultat av det undantagstillstånd som förklarades i Estland, Lettland och Finland på grund av den globala Coronaviruspandemin i mitten av mars och det faktum att företagets hemmamarknader då stängde sina gränser, sjönk passagerarantalet kraftigt med 59,3 procent i mars och nästan 96 procent i slutet av april.

Trots att passagerarantalet minskade under första kvartalet lyckades Tallink Grupp öka antalet lastenheter som transporterades med fartygen i flottan med 7 procent under månaderna januari - mars 2020. Stödet från både de estniska och finska myndigheterna har varit avgörande för att säkerställa det fortsatta flödet av varor mellan de nordiska och baltiska länderna under denna utmanande tid. Ökningen av godstransporter under kvartalet är positiv men dock inte tillräcklig för att motverka den nästan fullständiga frånvaron av alla andra intäkter för företaget.

Förutom drastiskt minskade passagerarantal har företagets intäkter också sjunkit sedan mitten av mars då endast 5 av företagets 14 fartyg för närvarande är i trafik på Östersjön och endast 1 av de 4 hotellen håller öppet med en beläggningsnivå på nära noll.

Huvudfokus för Tallink Grupp förblir för närvarande strikt kostnadskontroll och kassaflödeshantering samt likviditetsstödförhandlingar för att säkerställa företagets bärkraftighet.

– Innan mars var vi på väg mot ett starkare Q1 än vi hade 2019, men nu bara veckor senare står vi inför utmaningar vi aldrig tidigare upplevt. Eftersom det för närvarande fortfarande inte finns någon klarhet i när denna globala kris kommer att få ett slut och hur kommer vi ut ur den, är det också svårt att förutsäga hur de kommande månaderna kommer att se ut. Verksamheten hos företag inom turistsektorn och våra framtida resultat beror direkt på de beslut som fattas av regeringarna i våra länder om att öppna upp samhällena igen, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, och fortsätter:

– När vi nu börjar se försiktiga tecken på att gränserna börjar öppnas upp igen så arbetar vi självklar för fullt med att planera och förbereda för en återgång till normal trafik och med förstärkta säkerhetsåtgärder ombord på våra fartyg, i våra hotell, restauranger, butiker och kontor. Allt för att garantera en trygg miljö för såväl våra kunder som våra anställda. Det är uppenbart att återgången till full kapacitet kommer att bli en gradvis process och att det kommer att krävas nära samarbete mellan branschen och myndigheterna för att återupprätta människors tillit till resande. Men det är också tydligt att våra kunder är vill och är redo att återvända till havet och sina grannländer förutsatt att vi gör allt vi kan för att erbjuda våra tjänster med människors hälsa och säkerhet i fokus.



Källa: Tallink Grupp


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se