Facebook


Instagram

Viking Glory blir ett av världens klimatsmartaste passagerarfartyg


2019-10-24

Bild: Viking Glory

Tack vare avancerade och innovativa tekniska lösningar kommer Viking Glory att bli ett av världens klimatsmartaste passagerarfartyg. Det förväntas förbruka upp till 10 procent mindre bränsle än det till storlek aningen mindre fartyget Viking Grace, som tidigare fått utmärkelsen världens miljövänligaste.

Viking Glory, som sätts i trafik 2021, blir det första fartyget i världen som utrustas med Wärtsiläs 31DF-flerbränslemotorer, som bland annat utnyttjar den nyaste tekniken och drivs med helt svavelfri naturgas (LNG). Liksom Grace kan även Viking Glory drivas med biogas, då ett sådant alternativ blir möjligt i framtiden.

– Viking Glory utrustas med sex stycken 31DF motorer med vilka vi effektivt kan optimera bränsleförbrukningen. Dessa motorer har den lägsta bränsleförbrukningen, men samtidigt den högsta cylindereffekten inom sitt segment (550 kW/cylinder), berättar Viking Lines projektchef för nybygget, Kari Granberg.

Viking Glory kommer också vara först i världen med att ta till vara spillkylan från LNG för att återanvänds i kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen.

– Idag är det redan vanligt att ta till vara på spillvärme, men att kunna ta vara på spillkyla för att hålla kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen kalla är innovativt och mycket klimatsmart. Utvecklingsarbetet har skett i nära samarbete mellan Wärtsilä, Projektia, Deltamarin och Viking Line, fortsätter Granberg.

Viking Glory utrustas dessutom med ett energiåtervinningssystem från Climeon som konverterar spillvärme från motorerna till elektricitet. Systemet kan ge upp till 40 procent av den el som krävs för passagerarfunktionerna. Vidare installerar man ett dynamiskt ventilations- och belysningssystem, som direkt påverkar energiförbrukningen. Systemet styrs av bokningssystemet och om en hytt står tom under en avgång, går den så att säga i sparläge, vilket innebär att luftkonditionering och uppvärmning av dessa hytter minimeras.  

Det är också första gången som ett passagerarfartyg av detta slag, använder ABB:s Azipod-roderpropellersystem, som sparar tid och energi vid manövreringen av fartyget: det går att vända snabbare i hamnarna och skrovet har kunnat planeras så att motståndet vid körning är cirka åtta procent mindre än med en traditionell propeller.

– Viking Line visar tydligt väg för hållbar sjöfart, vilket märks både i designen och konstruktionen av våra nya fartyg. De tekniska innovationer som vi nu testar och utvecklar tillsammans med våra nordiska partners, är en viktig grund för de nya kryssningsupplevelser vi kommer att kunna erbjuda framöver i skärgården, säger Head of Business Development Gustaf Eklund, ansvarig för utvecklingen av konceptet för det nya fartyget.


Kort fakta om de tekniska innovationerna på Viking Glory:
Flerbränslemotorer från Wärtsilä ger en mer optimerad bränsleförbrukning.
LNG-drift ger inga svavelutsläpp och minskade koldioxidutsläpp jämfört med diesel.
Kylan från LNG återanvänds i kyldiskar, kylrum och specialutrymmen på fartyget.

Energiåtervinningssystem från Climeon, beräknas ge upp till 40 procent av den el som krävs för passagerarfunktionerna.

Azipod-propellersystem från ABB, sparar tid och bränsle för att manövrera fartyget. Viking Glory blir det första fartyget av detta slag i världen med detta propellersystem.
Dynamisk ventilation och belysning sparar energi. Vissa utrymmen utrustas med sensorer. Då dessa utrymmen inte används släcks belysningen automatiskt. Likaså minskas ventilationen automatiskt i utrymmen som inte för stunden används.



Källa: Viking Line


Skriv ut





Så flyttar vi transporter från väg till vatten

Mer gods behöver transporteras sjövägen snarare än landvägen. Det är en politiskt prioriterad fråga, men ännu syns inga tecken på att fler företag...

Läs mer
Zugol 550
M/S Skåne på linjen Rostock-Trelleborg fick AI-assistenten installerad i början av oktober 2019.

Stena Line sjösätter AI-assisterade färjor

Under 2018 startade Stena Line ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica för...

Läs mer
Maxi Grip


PowerCell tecknar utvecklingskontrakt för marin nollemissionslösning med norska Havyard Group

PowerCell Sweden AB har undertecknat ett kontrakt med norska Havyard Group ASA avseende en...

Läs mer
Zinga

Förbättrad brandsäkerhet på bilfärjor kan halvera antalet dödsfall

Det svenska forskningsinstitutet RISE har fått uppdraget att koordinera LASH FIRE, ett...

Läs mer
Vattenfall


Viking Supply Ships AB saminvesterar i nya fartyg

Viking Supply Ships AB har i partnerskap med fonder som förvaltas av Borealis Maritime...

Läs mer
På Härnösands gymnasium finns bland annat en avancerad sjöfartssimulator som används i undervisningen.

Sjöfartsprogrammet i Härnösand blir sökbart

Sjöfartsprogrammet på Härnösands gymnasium kan komma att starta igen hö...

Läs mer
Arbetet med stora renoveringsprogrammet har nu passerat halvvägs.

Vinterns renoveringar längs Göta kanal

Den 29 september stängde farleden för säsongen 2019, och redan dagen efter startade...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se