Facebook


Instagram

WSP framtidssäkrar slussarna i Trollhätte kanal


2021-09-16

Bild: Ruth Nocke

Slussarna i Trollhätte kanal är över 100 år gamla och deras tekniska livslängd är snart passerad. För att sjöfarten ska kunna fortsätta att fungera och även utvecklas har WSP fått i uppdrag att utreda och projektera nya slussar i kanalen.

– De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens och framtidens behov av godstrafik. Vissa industrier i området kring Vänern är helt beroende av sjöfarten som dessutom är viktig ur miljösynpunkt då det innebär en minskad andel transporter via lastbil. Nya slussar kommer även gynna båtturismen och den lokala turistnäringen, säger Per Friberg, anbudsansvarig, WSP.

Trollhätte kanal sträcker sig mellan Vänersborg och Göteborg och är cirka 82 kilometer lång. Det finns sex slussar på sträckan - en i Brinkebergskulle, fyra i Trollhättan och en i Lilla Edet. Slussarna kompenserar för de 44 meters nivåskillnad som råder mellan Vänern och Kattegatt. Projektet Trollhätte kanal omfattar byggnation av nya slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. WSPs uppdrag innefattar dels utredning och projektering, tillståndsansökan och upprättande av förfrågningsunderlag, och dels även möjlighet att bistå beställaren i byggnationen av de nya slussanläggningarna. Infrastruktur såsom vägar, broar med mera i anslutning till anläggningarna ingår även det i projektet.

Slussarna och Trollhätte kanal är helt avgörande för en rad industrier i området, och då det inte finns möjlighet till ersättningstrafik kommer fartygen fortsätta att trafikera de befintliga slussarna under projektets genomförande.

– Det här är ett unikt, prestigefyllt och mycket avancerat uppdrag som vi är väldigt glada att ta oss an. Som det internationella bolag WSP är, besitter vi stark lokal kompetens och närvaro, samtidigt som vi kan erbjuda vår kund internationell spetskompetens och erfarenhet inom vissa områden, vilket innebär att vi kommer få användning av en stor del av vår samlade expertis i detta tekniskt utmanande projekt, säger Per Friberg.


Källa: WSP


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se