Facebook


Instagram

DAF CF Electric kör 150 000 kilometer på el


2019-12-20

DAF:s kunder har redan kört 150 000 kilometer enbart på el: Det är nästan fyra varv runt jorden.
Bild: DAF
DAF:s kunder har redan kört 150 000 kilometer enbart på el: Det är nästan fyra varv runt jorden.

150 000 kilometer enbart på el – nästan fyra varv runt jorden. DAF har därigenom fått stor praktisk erfarenhet med sina CF Electric hos flera kunder. De sofistikerade fordonen med VDL:s E-Power-teknik används dagligen av kunder som transporterar exempelvis livsmedel och containrar.

DAF CF Electric utnämndes till Green Truck Logistics Solution 2019 i juni, en prestigefylld utmärkelse för driftsättning av lovande, framväxande teknik för innovativ, hållbar logistik i Europa. Fler och fler städer säger att de bara tänker tillåta utsläppsfria och nästan helt tysta fordon i sina stadskärnor inom en nära framtid. DAF CF Electric är svaret på det.


Försäljning i ett begränsat antal

För ett år sedan levererades den första CF Electric och under den gångna perioden har DAF fått massor av erfarenhet med totalt sex helt eldrivna lastbilar. Bland annat har det resulterat i en version som internt kallas ”Fas 2” och som har en ny generation av programvara och en ny instrumentpanel.

– Vi har nu nått den punkt där vi kan börja sälja CF Electric i ett begränsat antal, säger Richard Zink, styrelsemedlem och ansvarig för Marketing & Sales.
– Tänk några dussin enheter varje år. För att kunna garantera bästa kvalitet inleder vi produktionen på ett kontrollerat sätt. Samtidigt kan vi bygga upp vårt servicenätverk ordentligt, steg för steg. CF Electric-dragbilen är nu tillgänglig för kunder i Nederländerna, Belgien och Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Beroende på den lokala infrastrukturen för batteriladdning och möjligheter till efterförsäljning kommer försäljningen i andra delar av Europa att övervägas.

De kunder som har använt CF Electric har kunnat se fördelarna med att använda en eldriven lastbil inom företaget och vad det innebär för det dagliga arbetet. Under de första veckorna använde de bara en begränsad andel av CF Electrics 100 kilometer långa räckvidd men vissa transportoperatörer kör nu cirka 250 kilometer per dag med fordonet. ”Det handlar om att planera sina resor på ett smart sätt”, säger Richard Zink. ”Möjligheten till snabb batteriladdning – med rätt utrustning som laddar fullt på drygt 30 minuter – innebär att det finns möjlighet att köra längre när så behövs.

18 timmar per dag, 7 dagar i veckan
DAF-kunderna Jumbo, Simon Loos och Tinie Manders Transport från Nederländerna och Rhenus Group från Tyskland har alla en CF Electric i sin flotta. Även vid Tinie Manders används ellastbilen mycket intensivt: Dragbilen har redan kört mer än 30 000 kilometer och körs sju dagar i veckan från sex på morgonen till midnatt. Det mesta är korta resor i området kring Eindhoven.

– CF Electric är lika pålitlig som alla andra DAF-lastbilar, säger Aveline Manders, en av direktörerna på Tinie Manders Transport.
– Planering och körning av en ellastbil kräver ett annat tankesätt. Du måste se till att rutten passar lastbilen – inte tvärtom. För att få en optimal användning av lastbilen är det dessutom viktigt att du kan ladda batterierna under lastning och lossning. Om du tar hänsyn till det kan ellastbilen vara ett utmärkt alternativ för distribution i stadsmiljö.

Nyligen meddelade DAF och VDL Groep att fyra helt eldrivna, treaxlade CF Electric-sopbilar ska tas i drift för att hämta sopor i stadsmiljö med noll utsläpp.


Om DAF CF Electric
DAF CF Electric är en helt eldriven 4x2-dragbil som är utvecklad för distribution i stadsmiljö. Den har en- eller tvåaxlade släpvagnar och en bruttovikt på upp till 37 ton. Lastbilen är helt eldriven med VDL:s E-Power-teknik och baserad på DAF CF – ”International Truck of the Year 2018”. I centrum för den smarta drivlinan finns en elmotor på 210 kilowatt som får sin energi från ett litiumjonbatteri med en total kapacitet på 170 kilowattimmar. CF Electric har en räckvidd på ungefär 100 kilometer, vilket passar för transport av höga volymer i stadsmiljö.
 

DAF CF Electric – Tekniska specifikationer
Vikt dragbil 9 700 kg
Elmotor 210 kW
Vridmoment 2,000 Nm
Batterikapacitet 170 kWh
Räckvidd för fulladdat fordon cirka 100 km
Snabbladdade batterier 35 minuter (vid 300 kW)



Källa: Nordic Truckcenter


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se