Facebook


Instagram

Fortsatta utmaningar med lägre transportintäkter


2019-08-15

Bild: Green Cargo

Lägre transportintäkter samt kostnader kopplade till företagets transformeringsprogram är de främsta orsakerna till att Green Cargo gör ett svagt första halvår 2019. Rörelseresultatet uppgick till –33 miljoner kronor, inklusive en miljökompensation om 91 miljoner kronor, vilket kan jämföras med –72 miljoner kronor under samma period föregående år. Nettoomsättningen minskade med två procent under halvåret och uppgick till 2 100 (2 148) miljoner kronor.

Green Cargo gör ett fortsatt svagt resultat främst orsakat av lägre transportintäkter på grund av minskade volymer orsakade av reducerad tågplan i kombination med planerade banarbeten och trafikstörningar under andra kvartalet. Resultatet påverkas också negativt av fortsatta kostnader för externa tjänster kopplade till den transformering bolaget påbörjat. Aktuella kostnader är av temporär karaktär och bidrar till att realisera identifierade effektiviseringar. Den transformering som Green Cargo med kraft har påbörjat adresserar både kommersiella och operativa områden och innefattar en mängd lönsamhetsstärkande åtgärder. 

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 51 (–24) miljoner kronor, inklusive miljökompensation om 91 (0) MSEK. För halvåret uppgick rörelseresultatet till –33 (–72) miljoner kronor inklusive miljökompensation. Miljökompensation är ett av staten beslutat styrmedel under 2018 och 2019 för att stärka godsjärnvägens konkurrenskraft och främja en överflyttning av gods från väg till järnväg.

Green Cargos omedelbara prioriteringar är säkerhet, punktlighet och lönsamhet. Trots ett svagt första halvår visar transformeringen – där fokus ligger på säkerhet, ökad produktivitet, kvalitet och effektivitet – positiva trender och signaler; inga större allvarliga olyckor har inträffat och antalet mindre allvarliga urspårningar och påkörningar har minskat under kvartalet samtidigt som punktligheten ökat något under perioden.

Utfallet för Trafiksäkerhetsindex inom moderbolagets transportverksamhet uppgick i andra kvartalet till 96,6 (94,2) vilket är en tydlig förbättring mot föregående år och bättre än årsmålet 95,6. Det ackumulerade utfallet under första halvåret uppgick till 95,5 (93,3) vilket är bättre än samma period föregående år och i nivå med årsmålet 95,6.

Punktlighet till kund inom utlovad timme uppgick i kvartalet till 92,3 (91,3) procent, vilket är en förbättring från föregående kvartal och i nivå med samma period föregående år. Hög punktlighet under april påverkar utfallet positivt men det motverkas av fortsatta interna utmaningar kring resursplanering av lok, förare och vagnsstyrning, underhållsarbete i systemet samt infrastrukturstörningar till följd av riven kontaktledning samt urspårning i norra Sverige. Det ackumulerade utfallet under första halvåret uppgick till 90,0 (88,5) procent vilket är bättre än samma period föregående år men under årsmålet 95 procent.

Sammantaget har bolaget tecknat nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 130 miljoner kronor under perioden, att jämföra med 213 miljoner kronor under samma kvartal förra året. Avtalen tecknades främst inom branschen Stål & Kemi samt Handel & Logistik. Att utfallet är lägre beror främst på en svagt vikande efterfrågan gällande nya volymer.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se