Facebook


Instagram

Fortsatta utmaningar med lägre transportintäkter


2019-08-15

Bild: Green Cargo

Lägre transportintäkter samt kostnader kopplade till företagets transformeringsprogram är de främsta orsakerna till att Green Cargo gör ett svagt första halvår 2019. Rörelseresultatet uppgick till –33 miljoner kronor, inklusive en miljökompensation om 91 miljoner kronor, vilket kan jämföras med –72 miljoner kronor under samma period föregående år. Nettoomsättningen minskade med två procent under halvåret och uppgick till 2 100 (2 148) miljoner kronor.

Green Cargo gör ett fortsatt svagt resultat främst orsakat av lägre transportintäkter på grund av minskade volymer orsakade av reducerad tågplan i kombination med planerade banarbeten och trafikstörningar under andra kvartalet. Resultatet påverkas också negativt av fortsatta kostnader för externa tjänster kopplade till den transformering bolaget påbörjat. Aktuella kostnader är av temporär karaktär och bidrar till att realisera identifierade effektiviseringar. Den transformering som Green Cargo med kraft har påbörjat adresserar både kommersiella och operativa områden och innefattar en mängd lönsamhetsstärkande åtgärder. 

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 51 (–24) miljoner kronor, inklusive miljökompensation om 91 (0) MSEK. För halvåret uppgick rörelseresultatet till –33 (–72) miljoner kronor inklusive miljökompensation. Miljökompensation är ett av staten beslutat styrmedel under 2018 och 2019 för att stärka godsjärnvägens konkurrenskraft och främja en överflyttning av gods från väg till järnväg.

Green Cargos omedelbara prioriteringar är säkerhet, punktlighet och lönsamhet. Trots ett svagt första halvår visar transformeringen – där fokus ligger på säkerhet, ökad produktivitet, kvalitet och effektivitet – positiva trender och signaler; inga större allvarliga olyckor har inträffat och antalet mindre allvarliga urspårningar och påkörningar har minskat under kvartalet samtidigt som punktligheten ökat något under perioden.

Utfallet för Trafiksäkerhetsindex inom moderbolagets transportverksamhet uppgick i andra kvartalet till 96,6 (94,2) vilket är en tydlig förbättring mot föregående år och bättre än årsmålet 95,6. Det ackumulerade utfallet under första halvåret uppgick till 95,5 (93,3) vilket är bättre än samma period föregående år och i nivå med årsmålet 95,6.

Punktlighet till kund inom utlovad timme uppgick i kvartalet till 92,3 (91,3) procent, vilket är en förbättring från föregående kvartal och i nivå med samma period föregående år. Hög punktlighet under april påverkar utfallet positivt men det motverkas av fortsatta interna utmaningar kring resursplanering av lok, förare och vagnsstyrning, underhållsarbete i systemet samt infrastrukturstörningar till följd av riven kontaktledning samt urspårning i norra Sverige. Det ackumulerade utfallet under första halvåret uppgick till 90,0 (88,5) procent vilket är bättre än samma period föregående år men under årsmålet 95 procent.

Sammantaget har bolaget tecknat nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 130 miljoner kronor under perioden, att jämföra med 213 miljoner kronor under samma kvartal förra året. Avtalen tecknades främst inom branschen Stål & Kemi samt Handel & Logistik. Att utfallet är lägre beror främst på en svagt vikande efterfrågan gällande nya volymer.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se