Bombardier har tecknat avtal med Green Cargo om att utveckla och installera en start-stopp-funktion på ett av Green Cargos diesellok. Utvecklingen av funktionen är ett pilotprojekt med syftet att minska tomgångskörningen.
Systemet innebär att lokets motor stängs av vid tomgång på samma sätt som moderna bilar gör vid stopp vid trafikljus. Det är första gången en sådan applikation tas i bruk inom järnvägen i Sverige. Eftersom diesellok av denna typ vanligtvis går på tomgång under ca 80 procent av sin driftstid kan besparingarna bli avsevärda. Bombardier beräknar att bränsleförbrukning och utsläpp kan minskas med 30 till 40 procent.
Avtalet med Green Cargo omfattar utveckling av funktionen samt installation på ett av företagets Td-lok. När funktionaliteten är installerad provkörs den under ett år med drift under både sommar och vinter.
- Vi har nyligen investerat i moderna motorer på 62 av våra större diesellok för att minska vår klimatpåverkan. Investeringen har möjliggjort att vi kan förse våra Td-lok med en start-stopp-funktion. Om systemet uppfyller förväntningarna är vår ambition att förse samtliga Td-lok med funktionen, säger Jan Kilström, vd Green Cargo.
- Vi är väldigt glada över det här projektet, som ger betydande besparingar hos vår kund när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp men också i form av längre serviceintervaller och ökad livslängd, säger Fredrik Nordström, chef för service och underhåll i Sverige inom Bombardier.
Projektet initierades av Bombardiers teknikteam i Sverige och Danmark och har möjliggjorts av Green Cargos beslut att uppgradera sina 62 Td-lok med BOMBARDIER* MITRAC* driv- och styrsystem. Detta gör det möjligt att introducera ett tillförlitligt auto-start-stopp-system utan risk för opåkallade driftstopp eller okontrollerad framdrift. Systemet är också konstruerat för att slå av och på dieselmotorn när kylvattentemperatur, batterispänning och andra parametrar når minimum- eller maximumnivåer.
Källa: Bombardier