Facebook


Instagram

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad


2025-01-28

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.
Bild:Hallands Hamnar AB
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.


Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv infrastruktursatsning som lägger grunden för effektiva godstransporter till och från hamnen och stärker regionens roll som logistikhub. I den detaljplan för hamnområdet som tagits fram av kommunen ingår flera nyckelprojekt som tillsammans ger en stärkt konkurrenskraft och förutsättningar att hantera ökade godsvolymer över hamnen.

  • Oceanhamnen: En ny kaj på 200 meter och en godshanteringsyta på 21 000 kvadratmeter är under byggnation. Hamnbassängens djupgående ökas till 12 meter för att kunna ta emot större fartyg och nya logistikflöden. Byggnationen, som ska stå klar våren 2025, blir en central del av hamnens framtida kapacitet.

  • Kombiterminal: En kombiterminal med en yta på 25 500 kvadratmeter planeras i anslutning till containerområdet i hamnen. Terminalen möjliggör smidig omlastning mellan olika transportslag och skapar mervärde för hamnens kunder genom ökad kapacitet och en effektivare godshantering.

  • Nya järnvägs- och väganslutningar: Tre nya järnvägsspår med sidospår till olika delar av hamnen planeras. Upp till 750 meter långa tåg ska kunna trafikera spåren, vilket kopplar hamnen direkt till Västkustbanan. Samtidigt förbättras vägnätet inom och runt hamnen för att möta nya behov.

  • Ny vågbrytare: För att skydda hamnområdet från framtida översvämningar planeras en ny vågbrytare som vid behov kan förstärkas ytterligare.

Dessa satsningar är resultatet av ett långsiktigt strategiskt arbete för att göra Halmstad till ett ännu starkare godsnav, både regionalt och nationellt. Investeringarna kommer att skapa förutsättningar för en ökad kapacitet, effektivare transporter och ökad hållbarhet i godshanteringen.


Källa: Hallands Hamnar AB 


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se