Facebook


Instagram

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter


2025-09-15

DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.
Bild:DB Cargo
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.


DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt att transportera kakel från Italien till Sverige och Danmark. Genom att lasta vagnar som tidigare gick tomma kan företaget nu erbjuda konkurrenskraftiga transporter från några av Europas största kakelproduktionsområden.


Tar tillvara på befintlig kapacitet
En stor del av Europas kakel tillverkas i norra Italien. Leran som används som råvara kommer bland annat från Tyskland och DB Cargo Full Load Solutions fraktar den söderut med järnväg. Tidigare gick vagnarna tomma tillbaka till Tyskland, men nu lastas de istället med färdigt kakel norrut. På så sätt skapas ett mer effektivt flöde där kapaciteten utnyttjas bättre. Det minskar både transportkostnader och klimatpåverkan, samtidigt som leveranserna håller hög kvalitet.

– När vi använder vagnarna i returflödet kan vi både sänka utsläppen och hålla transportkostnaderna nere. Vi tar hand om hela transportkedjan, från upphämtning hos leverantören i Italien till leverans hos kunden i Skandinavien. Kunderna kan välja mellan enstaka pallar till fulla laster, säger Nils-Henrik Hjälmdahl, Account Manager på DB Cargo Full Load Solutions.

Alternativ för olika behov
För kunder som behöver kortare ledtider eller extra flexibilitet erbjuder DB Cargo Full Load Solutions flera lösningar. Direkttåg utan omlastning och intermodala transporter med trailers är effektiva sätt att säkerställa snabbare leveranser. Transporterna skräddarsys efter volym och specifika behov, oavsett om det gäller små partier eller kompletta laster.

Hållbara val för kakelindustrin
Genom att utnyttja kapaciteten i returflödena och minska antalet tomtransporter skapas en mer resurseffektiv logistiklösning. Att frakta med järnväg gör dessutom transporterna betydligt mer klimatsmarta än vägtransporter och minskar belastningen på vägnätet. På så vis kan kakelindustrin både minska sitt klimatavtryck och säkerställa pålitliga leveranser, samtidigt som man väljer ett alternativ som bidrar till en mer hållbar framtid.


Källa: DB Cargo Full Load Solutions


Tipsa en vn Skriv ut



DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt att transportera kakel från Italien till Sverige och Danmark. Genom att lasta vagnar som...

Läs mer
Zinga
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer
Ulefos
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se