Facebook


Instagram

Höjd miljökompensation för godsoperatörer


2025-09-26

Bild:Tåg­företagen

I veckan kom glädjande besked från regeringen om att höja miljökompensationen för godstågsoperatörer med 330 miljoner kronor till totalt 885 miljoner kronor per år mellan 2026 och 2030. Det är en välkommen ekonomisk avlastning då banavgifterna har ökat med över 600 procent under loppet av 15 år och med cirka 40 procent sedan årsskiftet.

En höjning av miljökompensationen är något som Tågföretagen har arbetat för en lång tid och det är en bra om än kortsiktig lösning på ett problem som – i grunden – behöver en långsiktig lösning. Banavgifterna och dess beräkningsgrunder behöver grundligt ses över samt huruvida de höjda avgifterna de facto speglar kostnaderna samt vilken kvalitet på tjänsten banavgifterna ska täcka. Detta bör regleras i balanserade affärsavtal. Tågföretagen ser fram emot fortsatt dialog kring detta med såväl infrastrukturministern som Trafikverket.

Utöver banavgiftshöjningen står järnvägen inför andra omfattande kostnadsökningar i form av investeringar i ombordutrustningen av ERTMS, stora banarbeten samt obalans i affärsvillkoren mellan tågoperatörer och Trafikverket. Nu har även Transportstyrelsen aviserat att järnvägen får en höjning av avgifterna för andra året i rad på 6,2 procent för 2026 (höjningen låg på 24 procent för 2025). Transportstyrelsens motivering till fortsatta avgiftshöjningar är att täcka kostnader, som bör kunna anslagsfinansieras istället för att fortsatt negativt inverka på järnvägens aktörers redan prekära konkurrenskraft. I synnerhet när det fortfarande råder obalans mellan transportslagen, särskilt i jämförelse med vägtransporter som totalt sett får en minskning av sina avgifter.

Det råder också fortsatta utmaningar med anledning av skyfallen i Västernorrland. Det är bra att Botniabanan nu har öppnat och att Inlandsbanan kan omleda en del av trafiken. Det råder dock fortsatt stor kapacitetsbrist som påverkar näringslivet och industrin negativt. Konsekvenserna av det kommer påverka Sverige under en längre tid. Tågföretagen har kontinuerlig dialog med Trafikverket och berörda parter kring det allvarliga läget.

Mycket av problemen i Västernorrland kan förklaras av underhållsskulden, som inkluderar klimatanpassning samt kapacitetsskuld, som Sverige har och fortsatt kommer ha om inget görs. Innovationsföretagen har i dagarna släppt en ny rapport som påvisar att kostnaderna för att bygga järnväg har mångdubblats de senaste decennierna och att produktiviteten i transportinfrastrukturen är alarmerande låg. Du hittar rapporten här.

Nu har vi släppt biljetterna till årets Järnvägsdag. Den 26 november ses järnvägsbranschen i Stockholm för en heldag fylld med skarpa insikter, framtidsspaningar och samtal som faktiskt gör skillnad. Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister, talar och vi lovar ett spännande program om det som rör sig i spåren just nu. Dessutom: gott om tid för nätverkande och mingel!


Källa: Tåg­företagen 


Tipsa en vn Skriv ut





Höjd miljökompensation för godsoperatörer

I veckan kom glädjande besked från regeringen om att höja miljökompensationen för godstågsoperatörer med 330 miljoner kronor till totalt 885 miljoner...

Läs mer
Zinga


Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom...

Läs mer
Ulefos
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic

A.N Mättjänster
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se